Wikipedia:Kesopanan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
Baris 10:
 
Dasar ini menerangkan peraturan kelakuan yang harus dipatuhi oleh para pengguna ketika mereka berinteraksi, dan cara-cara terbaik untuk menangani masalah yang mungkin timbul. Segala interaksi di Wikipedia tertakluk padanya, termasuk [[Wikipedia:Garis panduan laman perbincangan|laman perbincangan]] rencana dan pengguna, dalam ringkasan penyuntingan, dan mana-mana perbincangan lain mengenai [[Wikipedia:Ahli Wikipedia|ahli-ahli Wikipedia]] yang lain.
 
==Kerjasama dan kesopanan==
Perbezaan pendapat memang satu yang tak dapat dielakkan dalam mana-mana projek kerjasama. Apabila berbincang mengenai perbezaan ini, sesetengah penyunting boleh menjadi kasar manakala ada pula yang tetap dengan pendiriannya. Penyunting lain pula mungkin terlalu sensintif apabila pandangan mereka dicabar. Perkataan senyap dan tak bersemuka pada ruang perbincangan dan dalam ringkasan sunting tidak menggambarkan nuansa perbualan lisan, kadang-kala membawa kepada salah faham komen penyunting. Perkataan yang tak sopan boleh menghala perbincangan yang hangat kepada pergaduhan peribadi yang tidak lagi berfokus kepada matlamat menyelesaikan masalah yang muncul. Pertukaran seperti itu membazirkan usaha kita dan menjejaskan persekitaran kerja yang positif dan produktif. Selesaikan perselisihan pendapat melalui perbincangan yang sopan; tidak setuju tanpa tak senang. Perbincangan para penyunting lain perlulah terhad kepada huraian sopan mengenai tindakan mereka.
 
Para penyunting diharapkan mengunakan budi bicara dalam [[Wikipedia:Etika|bekerjasama]], bersabar dari melakukan [[Wikipedia:Larangan serangan peribadi|serangan peribadi]], bekerja dalam skop [[Wikipedia:Dasar dan garis panduan|dasar wikipedia]], dan membalas soalan [[Wikipedia:Anggaplah niat baik|berniat baik]]. Cubalah untuk melayan rakan penyunting anda sebagai rakan sekerja yang dihormati seperti mana siapapun yang anda bekerjasama untuk projek penting. Jadilah seorang yang mesra dan sabar dalam menyambut [[Wikipedia:Jangan hentam pengguna baru|pengguna baru]]. Sambut mesra orang untuk menyunting rencana tetapi juga rundumkan suntingan yang tak membina.
 
==Ketidaktertiban==