Wikipedia:Kesopanan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
Baris 21:
 
Ketidaksopanan – atau sikap ketidaksopanan – selalunya muncul dari perselisihan isi yang hangat.
* ‘’Jelaskan''Jelaskan pendirian anda’’anda''. [[Wikipedia:Dasar penyuntingan|Penerangan penyuntingan]] yang terlalu sedikit boleh dianggap sebagai tak sopan, sama ada ia adalah niat penyunting ataupun tidak. Gunakan ringkasan sunting yang baik dan gunakan ruang perbincangan jika ringkasan sunting itu tak mempunyai ruang yang cukup atau perlunya perbincangan lanjut.
* ‘’Berhati''Berhati-hati dengan ringkasan suntingan’’suntingan''. [[WP:ES|Ringkasan suntingan]] selalunya ialah komen ringkas, dan boleh membawa kepada salah faham atau terlalu ringkas. Ia tak boleh diubah setelah menekan butang “Simpan”, dan selalunya ditulis dengan tergesa-gesa terutamanya dalam keadaan tertekan. Ingatlah untuk [[Wikipedia:Dasar penyuntingan|menerangkan suntingan anda]], terutamanya apabila keadaan mula menjadi hangat; elakkan komen peribadi mengenai mana-mana penyunting yang anda berselisih faham; dan gunakan ruang perbincangan bagi menerangkan lebih lanjut pandangan sebenar anda.
* ‘’Berhati''Berhati-hati dengan templat amaran pengguna’’pengguna''. Berhati-hati semasa menggunakan mesej templat kepada para penyunting yang anda terlibat dengan perselisihan faham, dan berlatih dengan berhati-hati apabila guna mesej templat untuk pendatang baru (lihat [[Wikipedia:Jangan hentam pengguna baru]]). Sebolehnya gunakan mesej peribadi sekurang-kurangnya berbanding guna mesej templat.
 
==Ketidaktertiban==