Alam semesta: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 115.134.43.53 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Escarbot
Baris 2:
{{AlamSemestaNavSmall}}
[[Fail:Universum.jpg|thumb|Universum - C. Flammarion, Woodcut, Paris 1888, Coloration : Heikenwaelder Hugo, Wien 1998]]
'''Alam semesta''' merujuk kepada kesemua benda yang wujud, sama ada dapat dilihat ([[pepejal]]), atau tidak dapat dilihat ([[gasudara]]). Benda-benda di dalam alam semesta dapat di bahagikan kepada dua kumpulan utama, iaitu [[benda hidup]] dan [[benda bukan hidup]].
 
Sebahagian pakar sains percaya bahawa Alam Semesta bermula dengan satu [[letupan besar]] yang membentuk ruang, masa, tenaga, dan jirim. diDalam Alam Semesta terdapat kelompok-kelompok [[galaksi]] yang teramat besar yang dikenali sebagai [[Kelompok agung]], yang terdiri daripada kelompok-kelompok galaksi yang lebih kecil.
Dalam Alam Semesta terdapat kelompok-kelompok [[galaksi]] yang teramat besar yang dikenali sebagai [[Kelompok agung]], yang terdiri daripada kelompok-kelompok galaksi yang lebih kecil.
 
Dalam kelompok [[galaksi]] yang lebih kecil daripada [[Kelompok agung]], di mana kita berada dikenali sebagai [[Kelompok tempatan]]. Terdapat 30 [[galaksi]] termasuk [[Bima Sakti]] yang telah dikenal pasti, beredar mengelilingi pusat [[Kelompok tempatan]]. Dalam setiap [[galaksi]] dianggarkan terdapat pula 100,000 juta [[bintang]] dan pada kebiasaannya setiap galaksi berbentuk leper dan tebal sedikit dibahagian tengah seperti piring dengan saiz diameter 100,000 [[tahun cahaya]].Bagaimanapun terdapat [[galaksi]] berbentuk lingkaran, lingkaran berpalang, elips, bentuk tak seragam.