Wikipedia:Dasar penggunaan imej: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
Smim90 (bincang | sumb.)
Masukkan sub tajuk "Tatasusila pemilihan imej terpuji"
Baris 23:
* '''Keizinan''': Gunakan teg hakcipta atau terangkan jika tiada yang sesuai
* '''Versi lain''': Nyatakan jika ada versi lain di Wikipedia ini atau di Commons
 
== Tatasusila pemilihan imej terpuji==
[[Wikipedia bahasa Melayu]] amat mementingkan nilai kesopanan dan kesusilaan dalam setiap imej yang dimuat naik dan dipaparkan dalam setiap laman. Oleh kerana setiap fail imej adalah pelbagai dan beragam maka pihak Wikipedia hanya membenarkan penggunaan imej-imej yang mempunyai norma-norma kesopanan dan tidak mendatangkan sensitiviti yang melampau kepada agama, masyarakat, budaya serta fahaman sosio dan politik.
 
Bagi mereaalisasikan hasrat Wikipedia bahasa Melayu supaya seiring dengan etika keterbukaan bermoral dalam bidang penyampaiannya, beberapa ketetapan telah dibuat sebelumnya berkaitan pemilihan imej /fail yang baik dan berhemah mengikut nilai moral dan ketatasusilaan:
 
Pada 16 September 2011, resolusi untuk mengehadkan bilangan gambar maksimum untuk sesuatu artikel yang dianggap lucah atau mempunyai kandungan, imej atau grafik yang mungkin menimbulkan ketidakselesaan pembaca telah '''diluluskan'''. Walaubagaimanapun, jumlah muktamad had gambar masih di sesi perbincangan akhir sebelum kata putus dikeluarkan kemudian. (Sila rujuk: [[Wikipedia:Kedai Kopi/Jadual usul]])
 
 
[[Kategori:Hak cipta Wikipedia|{{PAGENAME}}]]