Misbun Sidek: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 112.137.166.36 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh CommonsDelinker
Baris 27:
 
Ketika usianya mencecah tujuh tahun iaitu pada 1967, Misbun sudah mula dilatih secara serius oleh bapanya di gelanggang badminton di hadapan rumah mereka di Kampung Kanchong Darat, Banting, Selangor.
Dua tahun kemudian, rutin sama turut dilalui adiknya, Razif dan Jalani setahun kemudian.
 
Namun di peringkat awal, bakat Misbun dalam badminton ditenggelami adiknya, Razif. TetapiRazif sejakatau kategoridikenali bawahMok umurdi 15kalangan tahunadik-beradik, Misbunlebih sudahberdisiplin muladan menewaskanjarang Razifponteng yanglatihan, duaberbanding tahunMisbun lebihdan mudaJalani yang lebih darinyanakal.
Tetapi sejak kategori bawah umur 15 tahun, Misbun sudah mula menewaskan Razif yang dua tahun lebih muda darinya.
 
==Karier Awal==
Baris 35 ⟶ 37:
Di peringkat kebangsaan, Misbun terus mengekalkan dominasinya dan melakar gelaran hatrik bawah 18 tahun pada 1978, diikuti kategori bawah 21, setahun kemudian.
 
Pada 11 November 1976, Stadium Negara bergema menandakan dominasi keluarga Sidek bermula. Selepas Misbun muncul juara bawah 18 tahun beberapa bulan sebelumnya, adiknya, Razif dan Jalani muncul juara bawah 15 tahun MSSM selepas menewaskan pasangan Negeri Sembilan, Michael Chua dan Lim Jit Eng 15-10, 15-1.
 
Razif juga unggul dalam acara perseorangan dengan menewaskan pemain Pulau Pinang, Chung Peng Hoong 15-9, 15-3. Misbun menemani bapanya, Datuk Sidek Abdullah Kamar menyaksikan detik bersejarah itu.
Misbun bertembung buat pertama kali dengan Razif dalam kategori 18 tahun merebut gelaran Novices Selangor di Dewan SBA, Kampung Attap pada 30 Januari 1977. Pertembungan itu amat dinantikan kerana Misbun adalah juara bawah 18 tahun MSSM manakala Razif unggul dalam kategori bawah 15.
 
Sesuai dengan statusnya sebagai abang, Misbun menewaskan Razif dalam saingan sengit rubber game 10-15, 15-5, 15-2.
Baris 50 ⟶ 52:
Pada awal September 1982, ketika persiapan menghadapi Sukan Komanwel dan Asia, Misbun tiba-tiba mengejutkan pegawai Persatuan Badminton Malaysia (BAM) dan peminat apabila meninggalkan kem latihan skuad negara di Pusat Latihan Polis (Pulapol) bersama rakan sepelatihnya, Ajib Mohiddin. Selain muncul naib juara dunia, Misbun juga memenangi Terbuka Sweden dan mengekalkan kejuaraan kebangsaan pada 1982.
 
Setahun kemudian, dia muncul juara Terbuka Jerman, Sweden, Kanada, separuh akhir Piala Dunia dan tempat ketiga Kejohanan Grand Prix Dunia. Bakat,Dalam penampilankejohanan danPiala karismaDunia, Misbun turuttewas mendapatkepada perhatianpemain masyarakatIndonesia, antarabangsa.Hastomo Padatetapi 7penampilan Oktoberuniknya 1983,nyata Misbunmenarik menempaperhatian sejarahpeminat sebagaimembanjiri pemainStadium pertamaNegara. AsiaMalah Tengarapenampilan danwarna keduawarni AsiaMisbun selepassedikit jaguhsebanyak India,membantu PrakashPersatuan PradukoneBadminton menjadiMalaysia pemain(BAM) profesionalmemenuhkan dikantung bawahdengan Internationalhasil Managementjualan Grouptiket (IMG)luar dugaan. PengiktirafanPada itu19 suatuOgos yang1983, menakjubkan keranaketika Misbun kinibertemu setarafJens denganPeter bintangNierhoff antarabangsadari lainDenmark, didilaporkan bawahBAM IMGmengutip sepertitiket Bjornberjumlah BorgRM70,000, Jimmykeesokannya Connors,bertemu Jackpemain NicklausChina, ArnoldChen PalmerChangjie (RM117,000) Sebastianmanakala Coeketika dantewas Albertokepada SalazarHastomo, jualan tiket adalah RM128,840.
 
Bakat, penampilan dan karisma Misbun turut mendapat perhatian masyarakat antarabangsa. Pada 7 Oktober 1983, Misbun menempa sejarah sebagai pemain pertama Asia Tengara dan kedua Asia selepas jaguh India, Prakash Pradukone menjadi pemain profesional di bawah International Management Group (IMG). Pengiktirafan itu suatu yang menakjubkan kerana Misbun kini setaraf dengan bintang antarabangsa lain di bawah IMG seperti Bjorn Borg, Jimmy Connors, Jack Nicklaus, Arnold Palmer, Sebastian Coe dan Alberto Salazar.
 
TAHUN 1984 menyaksikan Misbun Sidek membuat kejutan apabila mengambil keputusan menunaikan haji di Mekah pada usia 24 tahun.
Namun pada 30 September 1984, Misbun tiba-tiba sakit akibat kekeringan air dalam badan di Mekah dan ia menggemparkan keluarga serta peminat badminton negara. Misbun pulang ke tanahair pada 4 Oktober 1984. Pada bulan sama, Misbun kembali memegang raket dan mewakili Malaysia ke Terbuka Kanada.
 
Pada 8 Januari 1985, sejarah tercipta lagi dalam keluarga Sidek. Kali ini, mereka menjadi keluarga terbesar mewakili negara dalam kejohanan luar negara. Misbun, Razif, Jalani, Rahman dan Rashid terpilih kali pertama beraksi bersama di pentas antarabangsa di Terbuka Hong Kong. Maka lengkaplah Sidek Brothers - lima anak lelaki keluarga Sidek.
 
Apapun, di sebaliknya penampilan peliknya, Misbun masih mampu menyinar di pentas antarabangsa dengan gelaran terakhir dicapai pada 1988 selaku naib juara Piala Thomas, selepas tewas kepada China 4-1. Setahun kemudian, Misbun mengambil keputusan nekad untuk bersara. Hatinya masih kuat untuk bermain namun keadaan fizikalnya tidak mengizinkan.