Terowong SMART: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Che090572 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
[[Image:Smart-tunnel.jpg|thumb|Terowong SMART semasa satu ujian pada 29 Januari 2007]]
'''Terowong SMART''' atau di dalam bahasa Inggerisnya: "'''(Stormwater Management and Road Tunnel)'''" ordengan ",kod '''E--'''" merupakanadalah suatu struktur jalan dan perparitan disedang bawahdalam pembinaan di [[Kuala Lumpur]], [[Malaysia]], dan merupakan satu [[Projek-Projek KebangsaanNasional Malaysia|projek kebangsaan]] di negara tersebut . Apabila siap nanti, ia merupakan terowong lencongan air yang terpanjang di [[Asia Tenggara]] dan kedua terpanjang di Asia.
Objektif utama terowong ini adalah untuk menyelesaikan masalah [[banjir kilat]] di Kuala Lumpur dan juga untuk mengurangkan kesesakan trafik di sepanjang Jalan Sungai Besi dan jejambat Loke Yew di Pudu semasa masawaktu kesesakansesak. Terdapat dua komponen bagi terowong ini iaitu '''terowong air''' dan '''terowong jalan'''.
 
IaTerowong ini bermula di tasik Kampung Berembang lake berdekatan dengan [[Sungai Klang]] di [[Ampang]] dan berakhir di tasik Taman Desa lake berdekatan Sungai Kerayong di [[Salak Selatan]]. Projek ini diketuai oleh kerajaan, termasuklah [[Lembaga Lebuhraya Malaysia]] (LLM) dan [[Jabatan Pengairan dan Saliran]] (JPS)]] dan juga satu syarikat pakatan kerjasama di antara [[Gamuda Berhad]] dan [[Malaysian Mining Corporation Berhad]] (MMC).
 
Ia bermula di tasik Kampung Berembang lake berdekatan dengan [[Sungai Klang]] di [[Ampang]] dan berakhir di tasik Taman Desa lake berdekatan Sungai Kerayong di [[Salak Selatan]]. Projek ini diketuai oleh kerajaan, termasuklah [[Lembaga Lebuhraya Malaysia]] (LLM) dan [[Jabatan Pengairan dan Saliran(JPS)]] dan juga satu syarikat pakatan kerjasama di antara [[Gamuda Berhad]] dan [[Malaysian Mining Corporation Berhad]] (MMC).
 
[[Kategori:Terowong di Malaysia]]
[[Kategori:Lebuh raya di Malaysia]]
 
[[de:Stormwater Management and Road Tunnel]]
[[en:SMART Tunnel]]