Park Ji-sung: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
AvocatoBot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: hy:Պակ Ջի-Սունգ
Baris 51:
 
== Karier antarabangsa ==
Karier antarabangsa Park bermula seawal usia 19 tahun sebagai pemainjentera midfieldbahagian bertahantengah pertahanan. Kemunculan pertama beliau adalah dalam pusingan kelayakan peringkat zon Asia Sukan Olimpik Sydney 2000. Beliau disenaraikan dalam skuad Korea Selatan dalam Sukan Olimpik Sydney 2000, namun beliau gagal menarik perhatian pengurus pasukan, [[Huh Jung-Moo]]. Bagaimanapun, setelah [[Guus Hiddink]] menjadi ketua jurulatih skuad kebangsaan Korea Selatan, posisi beliau dialih kepada bahagian sayap. Sejak itu, beliau menjadi seorang pemain yang versatil, mampu bermain di mana-mana bahagian tengah dan juga sebagai pemain sayap menyerang.
 
Park menjaringkan gol yang menyingkirkan Portugal daripada Piala Dunia 2002 dan membawa Korea Selatan mara ke pusingan kalah mati kejohanan. Prestasi itu dibawanya ke Piala Dunia 2006 dengan Park menjaringkan gol penyamaan menentang bakal finalis Perancis, yang berakhir dengan keputusan seri 1-1.
 
Pada 11 Oktober 2008 beliau mengetuai pasukan Korea Selatan buat kali pertama dalam perlawanan persahabatan menentang Uzbekistan yang dimenangi Korea Selatan 3-0.
 
==Anugerah==