Rukun Islam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Pyan75 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 118.101.199.25
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11:
=== Syahadah ===
{{utama|Syahadah}}
Mengucap dua kalimah [[syahadah]] iaitu setelah mengucap 2 kalimah Syahadah fardhu untuk menyampaikan/mendakwahkan Kalimah Syahadah Kepada yang belum menerima Kalimah(belum Islam) dan sesama Islam diingatkan tentang maksud Kalimah dan diajak mentaati perintah Allah iaitu 5 Rukun Amal Islam.
Mengucap dua kalimah [[syahadah]] iaitu Saya bersaksi Tiada Tuhan Melainkan Allah dan Muhammad Itu Pesuruh Allah.
Amalan ataudisebut Hakdi Syahadahdalam setelah mengucapkanQuran 2sebagai kalimah Syahadah ialah '''amar makruf nahi Munkar''', iaitu mengajak manusia kepada Kebaikan danutama mencegahiaitu kemunkaranmengucapkan sepertiKalimah caraSyahadah ditunjukkanini olehdan Nabimencegah Muhammadkemunkaran sawiaitu semasamanusia ditidak Mekahmengaku sebelumTiada turunTuhan Rukunselain IslamAllah Keduadan iaituMuhammad saw Pesuruh SolatAllah.
Hukum Fardhu Ain kepada semua manusia yang telah mengucapkan Kalimah Syahadah untuk mendakwahkannya dan Fardhu Kifayah secara berjemaah bermula di setiap Masjid.
Nabi Muhammad saw mengajak manusia kepada Kebaikan paling besar disisi Allah iaitu mengajak penduduk Mengucapkan dua kalimah [[syahadah]] iaitu Saya bersaksi Tiada Tuhan Melainkan Allah dan Muhammad Itu Pesuruh Allah.
Kemungkaran paling besar dibuat manusia disisi Allah secara terang-terang iaitu tidak mengaku Allah sebagai Tuhan dan Muhammad saw pesuruhNya, perlu dicegah dengan mengajak mereka mengucapkannya.
Kemungkaran terbesar seorang Muslim yang telah mengucapkan Kalimah Syahadah ialah meninggalkan amalan 5 Rukun Islam, bermula dengan menunaikan Hak Kalimah, tidak menjaga Solat, tidak berpuasa, tidak berzakat dan tidak menunaikan Haji juga perlu dicegah bermula dengan mengajak mereka menunaikan Hak Kalimah, menjaga Solat dan seterusnya.
 
Hukum menunaikan Hak Kalimah atau '''amar makruf nahi Munkar'''adalah Fardhu Ain kepada semua yang telah mengucapkan Kalimah Syahadah untuk menunaikan Haknya dan Fardhu Kifayah secara berjemaah bermula di setiap Masjid setiap hari di pagi atau petang dengan meluangkan masa paling kurang 45 minit dengan berjalan ke setiap rumah dan jalan dengan niat untuk sukakan Allah.
 
[[Fail:Shahadah.png|250px|left|thumb|Kalimah Syahadah]]
Baris 29 ⟶ 25:
 
 
{{Cquote|"Allah menerangkan (kepada sekalian makhlukNya dengan dalil-dalil dan bukti), bahawasanya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang sentiasa mentadbirkan (seluruh alam) dengan keadilan dan malaikat-malaikat serta orang-orang yang berilmu (mengakui dan menegaskan juga yang demikian); tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana." ([[Surah Ali ‘Imran]] : 18)<ref>http://quran.al-islam.com/Targama/DispTargam.asp?nType=1&nSeg=0&l=mal&nSora=3&nAya=18&t=mal</ref>}}
 
=== Solat ===