Pendidikan menengah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Pendidikan menengah''' terdiri daripada pendidikan menengah rendah dan menengah atas. Ianya dipanggil menengah kerana ia terletak ditengahdi tengah-tengah iaitu antara sekolah rendah dan universiti (pendidikan tinggi). Usia pelajar-pelajar di sekolah menengah adalah diantaradi antara tiga belas hingga lapan belas tahun atau sembilan belas tahun. Oleh kerana ia menjurus kearahke arah [[universiti]], pelajarannya adalah lebih berat berbanding pendidikan rendah. DinegaraDi negara-negara berbahasaber[[bahasa Inggeris]] seperti Australia dan New Zealand, [[Sekolah Menengah|sekolah menengah]] dikenali sebagai "Secondary schools".
 
== Sekolah menengah di Malaysia ==
Pendidikan menengah di sini adalah dijalankan di:-
Pendidikan menengah di sini adalah dijalankan di:- sekolah akademik (sekolah biasa atau berasrama penuh), [[sekolah teknik dan vokasional]] dan sekolah kebangsaan [[agama]]. Selepas tingkatan tiga, pelajar-pelajar dibahagikan kepada aliran tertentu seperti [[sains]], [[perdagangan]] atau [[sastera]]. Sewaktu berusia tujuh belas atau lapan belas tahun iaitu ditingkatan lima dikehendaki mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia atau SPM. Sekiranya pelajar lulus mereka boleh teruskan pelajaran menengah di tingkatan enam dan mengambil peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia atau STPM ataupun mengambil [[peperiksaan]] lain seperti A-levels.
* sekolah akademik (sekolah biasa atau berasrama penuh)
* [[sekolah teknik dan vokasional]]
* [[sekolah]] kebangsaan [[agama]]
Pendidikan menengah di sini adalah dijalankan di:- sekolah akademik (sekolah biasa atau berasrama penuh), [[sekolah teknik dan vokasional]] dan sekolah kebangsaan [[agama]]. Selepas tingkatan tiga, pelajar-pelajar dibahagikan kepada aliran tertentu seperti [[sains]], [[perdagangan]] atau [[sastera]]. Sewaktu berusia tujuh belas atau lapan belas tahun iaitu ditingkatandi tingkatan lima, mereka dikehendaki mengambil peperiksaan [[Sijil Pelajaran Malaysia]] atau SPM. Sekiranya pelajar lulus mereka boleh teruskanmeneruskan pelajaran menengah di tingkatan enam dan mengambil peperiksaan [[Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia]] atau STPM ataupun mengambil [[peperiksaan]] lain seperti A-levels.
 
Lihat juga: [[Pendidikan Malaysia#Pendidikan Menengah|Pendidikan Menengah Malaysia]]
 
== Sekolah menengah di barat ==
Di Amerika Syarikat, bergantung kepada daerah sekolah, pelajar-pelajar sekolah rendah atau "''elementary school"'' boleh melanjutkan pelajaran samada di "''middle school"'' atau "''junior high school"''. "''Middle school"'' adalah setaraf dengan [[pendidikan]] menengah rendah iaitu tingkatan 1 hingga tiga. Manakala "''Junior high school"'' terdiri dari pelajar-pelajar "''grades 7-9"'' atau tingkatan empat hingga enam. Selepas itu, pelajar-pelajar pergi ke "''high school"'' iaitu "''grades 9-12"'' atau bersamaan dengan kursus matrikulasi di Malaysia.
 
Berbanding dengan [[Malaysia]], negara ini tiada peperiksaan penilaian kebangsaan seperti SPM. Namun, untuk melanjutkan pelajaran ke universiti, pelajar perlu lulus dalam semua matapelajaran wajib dan mendapat GPA ([[Purata Nilai Gred Kumulatif]]) yang baik bagi setiap penggal di "''high school"''. Bagi setengah-setengah universiti pula, menghendaki pelajarnya untuk lulus ujian SAT atau "''[[Scholastic Aptitude Test]]"''.
 
[[de:Weiterführende_Schulen]]
Berbanding dengan Malaysia, negara ini tiada peperiksaan penilaian kebangsaan seperti SPM. Namun, untuk melanjutkan pelajaran ke universiti, pelajar perlu lulus dalam semua matapelajaran wajib dan mendapat GPA ([[Purata Nilai Gred Kumulatif]]) yang baik bagi setiap penggal di "high school". Bagi setengah-setengah universiti pula, menghendaki pelajarnya untuk lulus ujian SAT atau "[[Scholastic Aptitude Test]]".
[[en:Secondary education]]
[[fr:Enseignement secondaire]] [[ja:中等教育]]
[[nl:Gymnasium]]
[[sv:Gymnasium]]