Wikipedia:Penafian umum: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
kemas header
Tiada ringkasan suntingan
Baris 17:
29.05.2004 : Yosri
19.05.2004 : Aurora
17.03.2012 : Diagramma Della Verita - terjemahan versi Inggeris, pembahagian kandungan
// ---------------------------------------------------------------------
-->
<center><font face="Arial" size="+2">
WIKIPEDIA TIDAK MENJAMIN KESAHIHAN MAKLUMAT DI SINI
</font></center>
 
Wikipedia merupakan ensiklopedia bebas dan terbuka dan merupakan hasil usaha gabungan penglibatan individu dan kumpulan sukarelawan yang berusaha untuk membangunkan sumber pengetahuan rujukan orang ramai. Struktur projek ini membolehkan seseiapa sahaja yang mempunyai sambungan Internet untuk mengubah kandungannya. Dengan ini, dimaklumkan bahawa sebarang maklumat dipaparkan dalam Wikipedia tidak semestinya telah dinilaikan kesahihannya oleh golongan profesional dalam sebarang bidang yang berkaitan untuk ketepatan dan kesahan maklumat.
<div style="padding:20px; text-align:center; border:2px solid #999; background:#fffff0; margin:0px 0px 20px 0px; font-size:150%; font-weight:bold;">Wikipedia tidak menjamin kesahihan maklumat disini</div><noinclude>
 
Ini tidaklah bermakna anda tidak akan menemui sebarang maklumat tepat di Wikipedia kerana kebanyakan daripada kandungan kami dikemaskinikan dari semasa ke semasa. Namun begitu, '''Wikipedia tidak dapat menjamin sebarang kesahihan maklumat di sini'''. Kandungan sesuatu artikel mungkin telah disunting, dirosakkan atau ditukar oleh seseorang yang mungkin berpendapat lain dalam bidang berkenaan. Untuk maklumat anda, kebanyakan daripada ensiklopedia dan bahan rujukan lain juga mempunyai penafian seperti di atas.
'''Wikipedia''' merupakan ensiklopedia bebas dan terbuka, di mana ia adalah hasil daripada gabungan penglibatan individu-individu dan kumpulan-kumpulan sukarelawan yang membangunkan satu sumber pengetahuan untuk rujukan orang ramai.
 
=== Tiada struktur penilaian yang formal ===
Strukturnya membolehkan setiap pengguna yang memiliki sambungan Internet dan pelayar web memajukan kandungan ensiklopedia ini. Justeru, anda dimaklumkan bahawa maklumat-maklumat di sini tidak semestinya telah dinilai kesahihannya oleh golongan yang profesional di dalam sebarang bidang yang berkaitan bagi ketepatan dan kesahan maklumat di dalam ''Wikipedia''.
Kami sentiasa berusaha untuk memilih dan memastikan versi rencana yang dipaparkan adalah yang terbaik. Kommuniti penyunting aktif kami menggunakan peralatan seperti [[Khas:Perubahan terkini]] dan [[Khas:Laman baru]] untuk memantau sebarang perubahan dan kandaungan baru. Namun begitu, kandungan Wikipedia tidak dinilai secara menyeleruh; walaupun pembaca mungkin membetulkan sebarang kesilapan, mereka tidak mempunyai sebarang kewajipan dari segi undang-undang untuk bertindak sedemikian. Oleh itu, kesemua informasi yang dibaca di sini adalah tanpa sebarang jaminan untuk apa-apa tujuan dan sebagainya. Kanduangan rencana yang telah dikategorikan sebagai telah dinilai atau dipilih sebagai [[Wikipedia:Rencana pilihan|rencana pilihan]] juga mungkin telah ditukar atau disunting sebelum anda membacanya.
 
::'''Para penulis,Tiada sesiapa pun daripada para penyumbang, penaja, pentadbir projek, pengendali sistem,penyelia atau sesiapa sahaja yang berkaitan dengan ''Wikipedia'' tidak boleh dipersalahkan dengan sebarang ralat maklumat samaatau adaunsur difitnah dalam halamankandungan mahupun halaman-halamaninformasi yang dipaparkan atau dipautkan daripadake tapak web luar.'''
Ini tidaklah bermakna suatu pernyataan yang anda tidak akan menemui sebarang maklumat tepat di ''Wikipedia'', ia hanyalah untuk menyatakan '''''Wikipedia'' TIDAK menjamin, di dalam sebarang keadaan, kesahihan maklumat di sini'''. Ia mungkin baru sahaja dikemaskinikan, dirosakkan atau diubah oleh seseorang yang tidak menyetujui dengan tahap pengetahuan bidang berkenaan.
 
=== Tiada kontrak; lesen terhad ===
Kami sedang berusaha untuk memilih dan menyiarkan versi-versi artikel yang lebih diyakini, namun ia tetap masih tanpa jaminan. Artikel-artikel begini lazimnya adalah [[Wikipedia:Rencana pilihan|rencana pilihan]], walaupun begitu artikel-artikel yang disenaraikan tersebut berkemungkinan telahpun diubahsemula beberapa ketika sebelum anda membacanya.
Sila pastikan yang anda memahami bahawa maklumat-maklumat di sini disediakan secara percuma, bebas dan tanpa sebarang ikatan, tiada sebarang perjanjian atau persetujuan di antara anda dengan pemilik tapak web ini dan pengguna-penggunanya, pemilik-pemilik pelayan di mana ia disimpan, para penyumbang individu ''Wikipedia'', pentadbir projek, pengendali sistem,sysops atau sesiapa sahaja yang berkaitan dengan ''Wikipedia'' dan projek-projek kecilnyaberkembarnya untuk menerima sebarang tuntutan daripada anda secara langsung. Anda hanya diizinkan lesen terhad untuk membuat salinan sebarang bahan daridaripada tapak web ini; kebenaran ini tidak menjadikanmenjadikannya atau bermaksud kontrak ataumahupun kontrak penambahan yang akhirnya menjadi liabiliti kepada pihak ''Wikipedia'' atau sebarang agen-agennya, ahli-ahlinya, pengurusannya dan pengguna-pengguna lainnya.
 
'''Tiada sebarang perjanjian atau persefahman antara anda dan Wikipedia wujud''' untuk sebarang penggunaan atau perubahan informasi tertaklul dalam Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported License (CC-BY-SA) dan GNU Free Documentation License (GFDL); mahupun sesiapa yang berkaitan dengan Wikipedia bertanggungjawab untuk mengubah, menyunting atau memadamkan sebarang informasi yang anda mungkin tulis atau paparkan dalam Wikipedia atau projek-projek berkaitan dengannya.
::'''Para penulis, penyumbang, penaja, pentadbir projek, pengendali sistem, atau sesiapa sahaja yang berkaitan dengan ''Wikipedia'' tidak boleh dipersalahkan dengan sebarang ralat maklumat sama ada di dalam halaman mahupun halaman-halaman yang dipautkan daripada tapak web luar.'''
 
=== Tanda dagangan ===
Sila pastikan yang anda memahami bahawa maklumat-maklumat di sini disediakan secara bebas dan tanpa ikatan, tiada sebarang perjanjian atau persetujuan di antara anda dengan pemilik tapak web ini dan pengguna-penggunanya, pemilik-pemilik pelayan di mana ia disimpan, para penyumbang individu ''Wikipedia'', pentadbir projek, pengendali sistem, atau sesiapa sahaja yang berkaitan dengan ''Wikipedia'' dan projek-projek kecilnya untuk menerima sebarang tuntutan daripada anda. Anda hanya diizinkan lesen terhad untuk membuat salinan sebarang bahan dari tapak web ini; kebenaran ini tidak menjadikan atau bermaksud kontrak atau kontrak penambahan yang akhirnya menjadi liabiliti kepada pihak ''Wikipedia'' atau sebarang agen-agennya, ahli-ahlinya, pengurusannya dan pengguna-pengguna lainnya.
Mana-mana tanda dagangan, tanda perkhidmatan, tanda kolektif, hak reka bentuk atau hak-hak yang disertakan dan dinyatakan dalam artikel ensiklopedia ''Wikipedia'' merupakan hak milik pemilik masing-masing. Penggunaan bahan tersebut di sini tidak bermakna anda boleh menggunakannya untuk kegunaan lain atau untuk penyebaran informasi seperti yang dinyatakan oleh penulis artikel Wikipedia tersebut di bawah skema perlesenan CC-BY-SA dan GFDL. Melainkan jika dinyatakan, Wikipedia dan laman-laman Wikimedia tidak berkaitan atau disahkan berhubung kait dengan mana-mana pemegang hak tersebut. Wikipedia tidak mampu memberi sebarang hak penggunaan mana-mana bahan yang dilindungi. Penggunaan bahan tersebut adalah di bawah tanggungan dan risiko anda.
 
=== Hak personaliti ===
Perhatikan maklumat-maklumat yang disediakan di sini berkemungkinan melanggar perundangan sesebuah negara di mana anda sedang membacanya. ''Wikipedia'' tidak menggalakkan pelanggaran undang-undang, namun begitu kerana maklumat-maklumat tersebut disimpan di dalam sebuah pelayan di negeri [[Florida]], [[Amerika Syarikat]], maka ia diuruskan dengan rujukan pada Pindaan Pertama [[Perlembagaan Amerika Syarikat]] (''United States Constitution'') dan [[Hak asasi manusia|Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat]] (''Universal Declaration of Human Rights'') oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB). Perundangan negara anda berkemungkinan tidak mengiktiraf hak kebebasan bersuara sepertimana oleh perundangan di negara [[Amerika Syarikat]] dan [[PBB]], dan sepertinya, maka ''Wikipedia'' tidak boleh dipertanggungjawabkan terhadap sebarang perlanggaran undang-undang negara anda, seandainya anda menghubungkan domain ini atau menggunakan sebarang maklumat yang terkandung di dalamnya dengan apa cara sekalipun.
Wikipedia mungkin mengandungi bahan yang menggambarkan seseorang yang masih hidup atau meninggal dunia. Penggunaan imej-imej ini, dalam bidang kuasa tertentu, dihalang oleh undang-undang hak personaliti yang bebas daripada hak cipta bahan tersebut. Sebelum menggunakan bahan jenis ini, sila pastikan anda mempunyai hak untuk menggunakannya dalam bidang kuasa undang-undang. Anda bertanggungjawab untuk memastikan hak personaliti seseorang tidak dicabuli.
 
=== Bidang kuasa dan kesahan kandungan ===
:'''Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus (contohnya, perubatan, perundangan, dan sebagainya yang berisiko) sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.''' Baca [[Wikipedia:Penafian risiko|Penafian risiko (''Risk disclaimer'')]], [[Wikipedia:Penafian perubatan|Penafian perubatan (''Medical disclaimer'')]], dan [[Wikipedia:Penafian perundangan|Penafian perundangan (''Legal disclaimer'')]] untuk penafian lain yang lebih khusus.
Penerbitan informasi yang dijumpai dalam Wikipedia mungkin dianggap salah di sisi undang-undang di negara atau bidang kusas di mana anda membaca informasi ini. Pangkalan data Wikipedia disimpan dalam pelayan di Negeri Florida, Amerika Syarikat dan diselenggara mengikut peruntukan dalam undang-undang persekutuan dan tempatan Amerika Syarikat. Wikipedia tidak menggalakkan pelanggaran mana-mana undang-undang dan tidak bertanggungjawab untuk sebarang pelanggaran undang-undang yang berlaku seandainya anda menghubungkan domain ini atau menggunakan, mengeluarkan semula, atau menerbitkan maklumat yang terkandung di sini.
 
=== Bukan nasihat profesional ===
:'''Wikipedia tidak dipantau secara berkala oleh sebarang perbadanan; di mana pembaca memperbaiki sebarang ralat atau memadam maksud yang salah, mereka tidak diwajibkan untuk melakukannya, oleh yang sedemikian, segala maklumat di sini adalah tanpa sebarang jaminan pengesahan untuk sebarang kegunaan pun.'''
Seandainya anda memerlukan sebarang nasihat (dalam bidang seperti perubatan, perundangan, kewangan atau sebagainya) sila dapatkan khidmat profesional yang berlesen atau mempunyai kepakaran dalam bidang tersebut.
 
'''Tiada gantirugi boleh dituntut daripada ''Wikipedia''''', kerana ia merupakan kumpulan individu-individu sukarelawan yang menyediakan pelbagai sumber bahan untuk tujuan pendidikan, kebudayaan dan maklumat-maklumat sebagainya secara terbuka. '''Perlepasan ini diberikan kepada anda dengan sendirinya''' dan '''tiada perjanjian di antara anda dengan ''Wikipedia''''' berkenaan penggunaan anda atau perubahan maklumat-maklumat ini yang di luar [[Lesen Dokumentasi Bebas GNU]] (''GNU Free Documentation License''); tiada seseorangpun di ''Wikipedia'' boleh dipertanggungjawabkan sekiranya seseorang lain mengubahsuai, menyunting, menambah atau memadam sebarang maklumat yang anda telah masukkan ke dalam ''Wikipedia'' atau sebarang projek yang berkaitan dengannya.
 
'''Walaubagaimanapun, Wikipedia sentiasa mempunyai inspirasi dan komitmen bagi memastikan setiap rencana yang tersedia disini sentiasa dapat ditentusahkan dan tidak berat sebelah. Staf dan para pentadbir Wikipedia sentiasa memastikan perkara terpenting tersebut dapat direalisasikan sebagai harapan dan sokongan untuk memperoleh suatu bentuk ensiklopedia bebas berkualiti, berkreadibiliti dan berketrampilan.'''
 
Terima kasih kerana meluangkan masa membaca halaman ini, semoga anda mendapat pengalaman yang menyeronokkan di ''Wikipedia''!
 
[[Kategori:Penafian Wikipedia|Penafian umum]]