Abu Ali Al-Hussain Ibn Abdallah Ibn Sina: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 180.75.198.197 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Luckas-bot
Baris 30:
 
== Sumbangan ==
'''Kemasyhurannya melangkaui wilayah dan negara [[Islam]]. Bukunya ''Al Qanun fi al-Tibb'' telah diterbitkan di Rom pada tahun 1593 sebelum dialihbahasakan ke dalam [[bahasa Inggeris]] dengan judul ''Precepts of Medicine''. Dalam jangka masa tidak sampai 100 tahun, buku itu telah dicetak ke dalam 15 buah bahasa. Pada abad ke-17, buku tersebut telah dijadikan sebagai bahan rujukan asas diuniversiti-universiti [[Itali]] dan [[Perancis]]. Malahan sehingga abad ke-19, bukunya masih diulang cetak dan digunakan oleh para pelajar perubatan.
 
Ibnu Sina juga telah menghasilkan sebuah buku yang diberi judul (''Remedies for The Heart'') yang mengandungi sajak-sajak perubatan. Dalam buku itu, beliau telah menceritakan dan menghuraikan 760 jenis penyakit bersama dengan cara untuk mengubatinya. Hasil tulisan Ibnu Sina sebenarnya tidak terbatas kepada ilmu perubatan sahaja. Tetapi turut merangkumi bidang dan ilmu lain seperti metafizik, muzik, astronomi, philologi (ilmu bahasa), [[syair]], prosa, dan agama.
Baris 36:
Penguasaannya dalam pelbagai bidang ilmu itu telah menjadikannya seorang tokoh sarjana yang serba boleh. Beliau tidak sekadar menguasainya tetapi berjaya mencapai tahap kemuncak (''zenith'') iaitu puncak kecemerlangan tertinggi dalam bidang yang diceburinya.
 
Di samping menjadi puncak dalam bidang perubatan, Ibnu Sina juga menduduki kedudukan yang tinggi dalam bidang ilmu logik sehingga digelar guru ketiga. Dalam bidang penulisan, Ibnu Sina telah meng'''hasilkanmenghasilkan ratusan karya termasuk kumpulan risalah yang mengandungi hasil sastera kreatif.
[[Fail:AvicennaBW.jpg|thumb|Ibnu Sina]]