Roti: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 58:
== Sejarah ==
[[Fail:Bread in a traditional oven.JPG|thumb|Roti dalam oven tradisi, di Portugis, dengan bara di hadapan]]
Roti merupakan makanan tersedia paling tua, bertarikh semenjak zaman [[Neolithik]]Neolitik apabila bijiran cereal dan [[air]] dicampur menjadi pasta dan dimasak.
 
Di zaman Mesir silam, penghasilan roti merupakan salah satu bahagian penting dalam penyediaan makanan, bersama dengan penghasilan bir; kedua-duanya mempunyai juga kepentingan keugamaankeagamaan. Adalah dipercayai bahawa orang-orang Mesir mencipta oven tertutup pertama bagi pembakaran roti.
Roti merupakan makanan ruji utama dalam diet bagi kebanyakan sejarah EuropahEropah, seawal semenjak [[1000 BC]] sehingga masa kini. Sepanjang beberapa ratus tahun, jumlah pendapatan rumah EuropahEropah yang dibelanjakan bagi membeli roti telah perlahan-lahan berkurangan secara tetap dengan pengurangan kos penghasilan dan penggunaan per kapital.
[[Otto Frederick Rohwedder]] dianggap sebagai bapa bagi '''roti potong'''. Pada tahun [[1912]] Rohwedder mula memajukan mesin yang mampu memotong roti, tetapi kedai roti keberatan menggunakannya kerana mereka bimbang roti akan masuk angin dan menjadi keras.
Hanya pada tahun [[1928]], apabila Rohwedder mencipta mesin yang memotong dan membungkus roti, barulah roti keepingkeping laris diterima. inventedmencipta asebuah machinemesin thatbahawa bothkedua-dua slicedhiris anddan wrappeddibalut the breadroti, thatroti sliced bread caught onditangkap.
Kedai roti di Chillicothe, Missouri adalah yang pertama menggunakan mesin ini bagi menghasilkan roti keping.
 
Selama beberapa generasi, roti putih dianggap roti bagi orang kaya sementara orang miskin makan roti gelap. Bagaimanapun konotasi ini berubah pada [[abad ke-20]] dengan roti gelap dianggap mempunyai kandungan zat yang lebih tinggi berbanding roti putih sementara roti putih dikaitkan dengan kejahilan orang miskin mengenai zat permakananpemakanan. Baru-baru ini, pembuat roti domestik yang menghasilkan roti secara automatik menjadi popular di rumah.
 
== Roti dan Islam ==