Roti: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 62:
Di zaman Mesir silam, penghasilan roti merupakan salah satu bahagian penting dalam penyediaan makanan, bersama dengan penghasilan bir; kedua-duanya mempunyai juga kepentingan keagamaan. Adalah dipercayai bahawa orang-orang Mesir mencipta oven tertutup pertama bagi pembakaran roti.
Roti merupakan makanan ruji utama dalam diet bagi kebanyakan sejarah Eropah, seawal semenjak [[1000 BC]] sehingga masa kini. Sepanjang beberapa ratus tahun, jumlah pendapatan rumah Eropah yang dibelanjakan bagi membeli roti telah perlahan-lahan berkurangan secara tetap dengan pengurangan kos penghasilan dan penggunaan per kapital.
[[Otto Frederick Rohwedder]] dianggap sebagai bapa bagi '''roti potong'''. Pada tahun [[1912]] Rohwedder mula memajukan mesin yang mampu memotong roti, tetapi kedai roti tidak keberatan menggunakannya kerana mereka bimbang roti akan masuk angin dan menjadi keras.
Hanya pada tahun [[1928]], apabila Rohwedder mencipta mesin yang memotong dan membungkus roti, barulah roti keping laris diterima. mencipta sebuah mesin bahawa kedua-dua hiris dan dibalut roti, roti ditangkapmenjadi popular.
Kedai roti di Chillicothe, Missouri adalah yang pertama menggunakan mesin ini bagi menghasilkan roti keping.