Dinasti Alawiyah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 39:
[[zh:阿拉菲德王朝]]
 
== SenaraiDefinisi Amir-AmirAlawi, Bani Alawi dan Ba'alawi ==
 
Bani Alawi ialah mereka yang mendakwa dari keturunan ahlul bait yang nasab keturunannya mestilah bermula dari Imam ke 6 syiah (7 anak lelaki Ja'far al-Sadiq iaitu Musa al-Kadhim, Ismail, Abdullah al-Aftah, Ishaq, 'Ali al-Uraidhi, Al-Abbas, dan Muhammad al-Dibaj).
Ada juga mengatakan, bani alawi juga dari nasab as-saqqaf, al-haddad, al-attas, al-jufri, al-shatri. Tetapi kebanyakannya Bani Alawi adalah yang mempunyai nasab al-husaini dan tidak ada pendapat mengatakan ia dari keturunan al-hasani. Mereka mendakwa diri mereka ahlu sunnah dari kalangan ahlul bait.
 
Baalawi atau [[Hadhrami]] atau [[Ba'Alawiyyh]] ialah satu jalan bertarekat dengan kumpulan ulama bani alawi dan kebanyakan ulama ini dari kelahiran/mendapat didikan pondok di Yaman. Mereka mendakwa jalan mereka adalah ahlu sunnah dari kalangan ulama bani alawi. Di Malaysia terdapat pusat Baalawi Kuala Lumpur. Antara ulama baalawi (dakwaan) termasuklah Habib Ali Al-Jufri, Habib Umar dan lain-lain.
 
Alawi atau juga dikenali al-ansari atau nusariyyun adalah kelompok [[Syiah]] dan mendakwa dari pengikut Imam Hasan Al-Askari. Mereka ini bukan kelompok ulama (orang awam) dan digelar alawi. Antara golongan alawi yang menjadi pemimpin ialah Presiden Syria sekarang (Basyar al-Assad)