Penghantaran automatik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Muhd Asyraf (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Muhd Asyraf (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh EmausBot
Baris 1:
[[Fail:Ford500autotrans.JPG|thumb|123px|Tombol gear automatik pada kereta Ford Five Hundred.]]
{{transmission types}}
'''TransmisiPenghantaran automatik''' adalah sistem kotak gear automotif yang boleh menukar gear secara automatik semasa kenderaan sedang bergerak tanpa memerlukan pemandu untuk menukar gear secara [[penghantaran manual|manual]]. Kebanyakan model kereta yang dijual di [[Amerika Syarikat]], [[Jepun]], [[Singapura]] dan baru-baru ini di [[Malaysia]] menggunakan transmisipenghantaran automatik.
 
Pada awalnya, kereta dengan transmisipenghantaran automatik kurang berkuasa, mempunyai kadar pecutan yang lambat, mempunyai nisbah gear yang sedikit serta tidak menjimatkan minyak berbanding [[penghantaran manual]], namun kemajuan teknologi automotif telah menjadikan penghantaran automatik kini lebih menjimatkan minyak. Sungguhpun demikian, transmisipenghantaran automatik masih tidak dapat menandingi penghantaran manual dari segi kecekapan kuasa, pecutan, kelajuan maksimum dan penjimatan minyak.
 
Secara lazimnya, transmisipenghantaran automatik merujuk kepada sistem yang menggunakan set gear planetari dan dikendalikan oleh sistem hidraulik. Sistem tersebut banyak digunakan pada [[kereta]] (dan sebahagian kecil kenderaan berat) yang menggunakan penghantaran automatik. Jenis-jenis lain bagi penghantaran automatik termasuklah [[penghantaran semi-automatik|penghantaran automasi manual (AMT)]] seperti yang digunakan oleh kereta [[Proton Savvy]], serta [[transmisi boleh laras berterusan]] (CVT) yang banyak digunakan pada [[skuter]] dan sesetengah model kereta.
 
== Bagaimana penghantaran automatik berfungsi ==