Sultan Alauddin Riayat Shah II: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
→‎Latar belakang: kemaskini maklumat
26 Ramadan (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Sultan Alauddin Riayat Shah II''' merupakan [[sultan Johor]] kedua yang memerintah pada 1528 hingga 1564. Nama asalnya adalah Raja Ali dan juga digelar sebagai Raja Alauddin. Baginda merupakan anakanda kepada [[Sultan Mahmud Shah]], sultan pertama [[Kesultanan Johor]] serta sultan terakhir dari [[Kesultanan Melayu Melaka]].
==Latar belakang==
 
== Latar belakang ==
Nama asalnya adalah Raja Ali dan juga digelar Raja Alauddin dan akhirnya bergelar '''Sultan Alauddin Riayat Shah II''' apabila ditakhtakan sebagai Sultan Johor ke-2 antara 1528-1564. Baginda merupakan anakanda kepada [[Sultan Mahmud Shah]] (Sultan Melaka terkhir).
BagindaSultan Alauddin Riayat Shah II dilahirkan pada tahun 1513 di [[Kopak]]. danBaginda beribukanadalah anakanda kepada Sultan Mahmud Shah dan [[Tun Fatimah]] <ref>R.O. Winstedt, ms 17.</ref>.
 
Baginda dilahirkan pada tahun 1513 di [[Kopak]] dan beribukan [[Tun Fatimah]] <ref>R.O. Winstedt, ms 17.</ref>.
Baginda telah pergi ke [[Pahang]] menemui [[Sultan Mahmud Shah ibni Almarhum Sultan Muhammad Shah]] (Sultan Pahang ke-5). Baginda telah memperisterikan Puteri Kesuma Dewi (anak marhum [[Sultan Mansur Shah ibni Almarhum Sultan Abdul Jamil Shah ]] - Sultan Pahang ke-4). Pada tahun 1529, baginda ke Hujung Tanah dan membuka Pekan Tua (Kota Kara).
Baris 12 ⟶ 11:
 
Pada tahun 1540, Sultan Alauddin Riayat Shah II berpindah dan membuka Johor Lama. Baginda telah pergi ke Aru bagi membantu Ratu Aru dari ancaman [[Acheh]]. Pada tahun 1564, Sultan [[Alauddin al-Qahhar dari Aceh]] telah menawan [[Aru]] dan manghalau orang-orang Johor. Kemudian Sultan Acheh telah menyerang Johor Lama dari Aru. Sultan Alauddin Riayat Shah II telah ditawan dan dibawa ke Acheh dan dibunuh di sana dan dengan itu beliau disebut "Marhum Syahid di Acheh".
 
{{Kotak Jawatan|
penyandang terdahulu=[[Sultan Mahmud Shah I]]|
Jawatan=Sultan Johor ke-2<br> 1528 &ndash; 1564|
penyandang kemudian=[[Sultan Muzaffar Shah II]]}}
 
== Rujukan ==
Baris 33 ⟶ 27:
* http://www.johordt.gov.my/pdkotatinggi/pelancongan.php?scr=pelancongan_sejarahsultan
* http://www.4dw.net/royalark/Malaysia/malacca2.htm
 
{{Kotak Jawatan|
penyandang terdahulu=[[Sultan Mahmud Shah I]]|
Jawatan=Sultan Johor ke-2<br> 1528 &ndash; 1564|
penyandang kemudian=[[Sultan Muzaffar Shah II]]}}
{{Sultan Johor}}
 
[[Kategori: Sultan Johor]]