StarCraft (permainan video): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Fariz Metal (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 36:
'''''StarCraft''''' adalah permainan video [[sains fiksyen tentera]] [[strategi masa sebenar]] yang dibangunkan oleh [[Blizzard Entertainment]]. Permainan pertama [[StarCraft (siri)|siri ''StarCraft'']] dikeluarkan untuk [[Microsoft Windows]] pada 31 Mac 1998. Dengan lebih daripada 11 juta salinan dijual di seluruh dunia pada bulan Februari 2009, ia adalah salah satu permainan yang paling laris untuk [[komputer peribadi]]. Satu versi [[Mac OS]] yang dikeluarkan pada bulan Mac 1999, dan penyesuaian [[Nintendo 64]] dibangunkan bersama dengan [[THQ|Mass Media Interactive Entertainment]] dikeluarkan pada 13 Jun 2000. ''StarCraft'' mempunyai jalan cerita yang diubah suai dan berkembang melalui satu siri novel, pek pengembangan [[StarCraft: Brood War]] dan dua yang diberi kuasa add-ons. Kesudahan yang baik permainan, ''[[StarCraft II: Wings of Liberty]]'', telah dikeluarkan pada bulan Julai 2010, dengan pek pengembangan lagi, ''[[StarCraft II: Heart of the Swarm]]'' itu, yang dijangka keluar pada tahun 2012
 
Terletak pada abad ke-26, permainan berkisarberkisah sekitar tiga spesies yang berjuang untuk dominan di bahagian yang jauh galaksi [[Bima Sakti]] yang dikenali sebagai Sektor Koprulu: Terran, manusia yang diusir dari [[Bumi]] yang mahir dalam menyesuaikan diri dengan apa jua keadaan; Zerg, satu bangsa alien insectoid dalam mengejar kesempurnaan genetik, obses dengan mengasimilasikan kaum-kaum lain; dan Protoss, satu spesies humanoid dengan teknologi canggih dan kebolehan psionic, cuba untuk mengekalkan tamadun mereka dan cara yang ketat falsafah hidup dari Zerg. Permainan ini telah dipuji untuk merintis penggunaan puak yang unik dalam permainan strategi masa nyata dan cerita yang menarik.
 
Kebanyakan wartawan industri telah dipuji ''StarCraft'' sebagai salah satu daripada yang terbaik and yang paling penting permainan video sepanjang zaman, dan untuk mempunyai yang dibangkitkan itu bar untuk membangunkan permainan strategi masa nyata. ''StarCraft'' [[berbilang permainan video]] ini adalah terutamanya popular di [[Korea Selatan]], di mana pemain dan pasukan mengambil bahagian dalam pertandingan profesional, mendapat penajaan, dan bersaing dalam kejohanan televisyen.