Dividen: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Master2841 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Dividen''' adalah pengagihan sebahagian [[keuntungan]] [[syarikat]] (sendirian berhad) kepada [[pemegang saham]] berdasarkan peratusan [[saham]] yang dimiliki. Pembahagian ini akan mengurangkan aset dan modal syarikat, tetapi pembahagian keuntungan kepada para pemilik memang adalah tujuan utama sesuatu [[perniagaan]].
'''Dividen''' adalah keuntungan yang diterima perusahaan dari penjualan [[saham]].
 
Apabila sesebuah syarikat mencatat keuntungan, sebahagian daripadanya akan dilabur semula dan dipanggil [[perolehan tertahan]], manakala sebahagian yang lain akan diagihkan sebagai dividen. Kekerapan dividen ini berbeza mengikut negara, ada yang diumumkan empat kali setahun, ada juga yang cuma sekali setahun.
[[Kategori:Saham]]
 
Jika sesuatu syarikat mengalami kerugian pada tahun berkenaan, ia boleh memilih membayar sedikit dividen daripada perolehan tertahan, atau tidak membayar sebarang dividen langsung. Jika syarikat tersebut mendapat keuntungan sekali-sahaja, contohnya dari penjualan aset, ia mungkin memberi pemegang saham suatu dividen khas.
{{stub}}
 
== Cara pengagihan ==
Dividen dapat diagih dengan tiga cara:
# '''Dividen tunai'''; cara paling umum untuk pembahagian keuntungan. Dibayar dalam bentuk [[tunai]] dan dikenakan [[cukai]] pada tahun pengeluarannya.
# '''Dividen saham'''; cukup umum dilakukan dan dibayarkan dalam bentuk saham tambahan, biasanya dihitung berdasarkan perkadaran terhadap jumlah saham yang dimiliki. Contohnya, setiap 100 saham yang dimiliki, diberikan 5 saham tambahan.
# '''Dividen harta'''; dibayar dalam bentuk aset, sama ada keluaran atau perkhidmatan. Pembahagian dividen dengan cara ini jarang dilakukan.
 
[[Kategori:Kewangan syarikat]]
[[Kategori:SahamPasaran saham]]
 
[[id:Dividen]]
[[cs:Dividenda]]
[[de:Dividende]]
[[en:Dividend]]
[[eo:Dividendo]]
[[es:Dividendo (economía)]]
[[fi:Osinko]]
[[fr:Dividende]]
[[he:דיבידנד]]
[[hr:Dividenda]]
[[ja:配当]]
[[nl:Dividend]]
[[no:Utbytte]]
[[pl:Dywidenda]]
[[pt:Dividendo]]
[[ru:Дивиденд]]
[[sr:Дивиденда]]
[[sv:Aktieutdelning]]
[[tr:Temettü]]
[[tt:Dividend]]
[[uk:Дивіденди]]
[[vi:Cổ tức]]
[[zh:股息]]