Sejarah penulisan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Azaman (bincang | sumb.)
Azaman (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 6:
{{Main|Penulisan}}
[[Penulisan|Sistem penulisan]] adalah berbeza dengan sistem komunikasi simbolik yang mana ianya diertikan sesuatu yang dikaitkan dengan bahasa percakapan dengan bentuk teks. Berbeza pula dengan sistem simbolik seperti [[tanda infomasi]], [[lukisan]], [[peta]], dan [[matematik]] yang selalunya tidak memerlukan pengetahuan lebih tentang bahasa percakapan.Setiap masyarakat manusia mempunyai bahasa, ciri-ciri diperhatikan dari pelbagai dasar dan kondisi pengertian manusia (sila lihat [[Asal usul bahasa]]).Pembangunan sistem penulisan berkembang dalam jarak waktu yang lama .Sejak diciptakan, sistem penulisan pada sebuah bahasa berubah secara lambat dari bahasa dan selalunya mengekalkan ciri-ciri sebutan yang tidak lagi digunakan lagi dalam bahasa mereka.Salah satu faedah yang terbesar untuk mengunakan sistem penulisan ialah kebolehannya untuk mengekalkan rekod maklumat yang diucapkan dalam sesebuah bahasa, yang dapat diambil secara bebas dari tindakan awal perumusan.
 
== Tulisan Zaman Gangsa ==
Pada masa ini tulisan berkembang dengan variasi yang beraneka ragam. Bangsa [[Sumeria]] menciptakan tulisan [[cuneiform]] sementara bangsa Mesir menciptakan tulisan [[hieroglif]]. Jenis tulisan lain yang berkembang pada masa ini misalnya logograf Cina dan [[Batu Cascajal|Naskhah Olmec]] yang diciptakan oleh Mesoamerika.
 
== Tulisan modern ==
Perkembangan teknologi telah mengubah cara menulis. Penemuan [[pena]], [[komputer]], [[mesin cetak]] serta [[telepon bimbit]] merupakan perkembangan teknologi yang mempengaruhi cara menulis di era modern. Penulisan dengan cara menekan tombol dan tidak lagi dengan menggerakkan tangan.
 
== Rujukan ==