Janji: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Azaman (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'Adalah sebuah ikrar antara dua pihak atau lebih yang mengikat serta wajar diikuti. selain melalui perkataan, janji juga boleh dibuat dalam bentuk bertul...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 07:34, 6 April 2012

Adalah sebuah ikrar antara dua pihak atau lebih yang mengikat serta wajar diikuti. selain melalui perkataan, janji juga boleh dibuat dalam bentuk bertulis di hadapan saksi.

Jenis

Janji boleh hadir dalam bentuk sumpah serta ikrar yang tertakluk di sisi undang-undang.

Perjanjian antara dua pihak yang melibatkan sesuatu kepentingan berasaskan keuntungan yang dihasilkan melalui perjanjian itu samada dalam bentuk tulisan atau percakapan adalah ikrar. manakala sumpah biasanya diucapkan oleh seseorang kepada seseorang atau sekelompok orang dengan tujuan untuk menyakinkannya tentang sesuatu perkara yang akan dilakukan olehnya apabila tiba masanya.


Oath: Individuals that take oaths should be honest and sincere about their statement or goal and be committed to fulfil a specified oath.[1]

Contoh

Saya berjanji akan bercakap benar.

Saya berjanji akan memberi tanah itu kepada kamu.

Sokonglah saya, saya berjanji akan menurunkan harga minyak (Ahli Parlimen)

Dia akan kotakan janjinya.

Aku Janji

Aku janji adalah jaminan atau ikrar yang dilafazkan berhubung pelaksanaan tanggungjawab diri terhadap institusi atau organisasi. Ia adalah jaminan berhubung kontrak seseorang dan tertakluk di bawah undang-undang.

Janji Dalam Islam

External links

  1. ^ Buetow SA, Adams P (2010). "Oath-taking: a divine prescription for health-related behaviour change?". Medical Hypotheses. 74 (3): 422–7. doi:10.1016/j.mehy.2009.06.035. PMID 20056339. Dicapai pada 2011-12-08. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)