Litar bersepadu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:Chip.jpg|thumb|right|200px300px|Litar bersepadu]]
'''Litar bersepadu''' ([[bahasa Inggeris]]: ''integrated circuit (IC)'' ) merupakan cip nipis, biasanya 1 [[sentimeter|cm]]<sup>2</sup> atau lebih nipis, mempunyai beribu atau berjuta [[perkakasan semikonduktor]] saling bersambung, kebanyakannya [[transistor]], termasuk juga komponen pasif seperti [[perintang]]. Litar bersepadu paling maju adalah [[mikropemproses]], yang mengendali semua perkara dari [[komputer]] kepada [[telefon selular]] kepada [[ketuhar mikrogelombang]]. Cip ingatan komputer adalah keluarga cip bersepadu yang amat penting dalam masyarakat moden. Ia juga dikenali sebagai '''Litar Terkamil'''.
 
 
== Sejarah ==
Geoffrey W.A. Dummer, seorang saintis[[ahli sains]] [[radar]] bagidi Kementerian Pertahanan Kerajaan British (''British Ministry of Defence'') merupakan pencetus idea bagiuntuk Litar Elektrik Sepadu pada [[7 Mei]] [[1952]]. Pada tahun [[1956]], beliau cuba untuk membina litar tersebut, tetapi malangnya En. Dummer tidak berjaya dalam melaksanakannyapelaksanaannya.
 
Litar bersepadu yang pertama dihasilkan ialah pada tahun 1959 pada [[6 Februari,]] En[[1959]] oleh [[Jack Kilby]] daripada dari syarikat [[Texas Instruments]]. Pada masa itu, ialitar itu diperbuat daridaripada [[germanium]]. Kilby menerima patent[[paten]] untuk ciptaannya itu, iaitu US3138743, US3138747, US3261081, dan US3434015. Robert Noyce dari syarikat Fairchild[[Semikonduktor SemiconductorFairchild]] pula telah dianugerahkan satu hak cipta asal (''patentpaten'') pada [[25 April]] [[1961]] untuk satusebuah unit litar bersepadu yang lebih kompleks yang dibuatdiperbuat daridaripada [[silikon]].
 
Terdapat beberapa jenis dan generasi litar sepadu dan jenis iaitu:
* [[Small-ScalePenyepaduan Integrationskala kecil]] (SSI)]]
* [[Medium-ScalePenyepaduan Integrationskala sederhana]] (MSI)]]
* [[Large-ScalePenyepaduan Integrationskala besar]] (LSI)]]
* [[VeryPenyepaduan Large-Scaleskala Integrationsangat besar]] (VLSI)]]
* [[Ultra-Large Scalepenyepaduan Integrationtersangat besar]]
* [[Wafer-scalePenyepaduan integrationskala wafer (WSI)]]
* [[SystemSistem-onpada-ChipCip (SOC)]]
 
==Pautan luar==
{{commons|Integrated circuit}}