DEFCON: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Abangmanuk (bincang | sumb.)
Abangmanuk (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 38:
 
===Perang Yom Kippur ===
: Semasa [[Perang Yom Kippur]] tahun 1973, angkatan bersenjata Amerika Syarikat diletakkan dalam keadaan kesiagaan yang lebih tinggi iaitu DEFCON 3, tetapi unit-unit yang bertugas di kawasan [[Laut Mediterranean]] diletakkan dalam keadaan DEFCON 2 sebagai langkah tunjuk kuasa untuk menghalang kapal-kapal [[Soviet Union]] (yang membawa bekalan senjata kepada Mesir dan Syria tidak melalui [[Selat Bosporus]]. Silo simpanan misil [[Pershing I]] di [[Jerman]] diletakkan dalam keadaan siap untuk digunakan (penutup silo dibuka dan bersedia untuk pelancaran).
 
===Perang Teluk===
 
: Sebilangan dokumen sulit mencadangkan bahawa tahap siaga DEFCON 1 diisytiharkan semasa [[Perang Teluk]] tahun 1991. Rujuk : "USCINCCENT AND ALL COMPONENTS ATTAINED DEFCON 1 AT 0925C" bertarikh 19 JAN 1991.[http://www.gulfwarrior.org/declass/file0001.pdf] (USCINCCENT = United States Commander in Chief Central Command, [[Norman Schwarzkopf, Jr.|General Norman Schwarzkopf]]). Keadaan siaga ini terhad kepada kawasan geografi ([[Timur Tengah]]) dan tidak melibatkan pasukan tentera di luar medan operasi tersebut.
 
===September 11===
 
: Semasa kejadian [[Serangan September 11]], angkatan bersenjata Amerika Syarikat diletakkan dalam keadaan siaga DEFCON 3, tetapi diturunkan kepada tahap DEFCON 4 semula selepas keadaan keselamatan jelas.
 
==Penggunaan==