Roti: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
AvocatoBot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: hif:Bared
Muchi~mswiki (bincang | sumb.)
Baris 67:
 
Selama beberapa generasi, roti putih dianggap roti bagi orang kaya sementara orang miskin makan roti gelap. Bagaimanapun konotasi ini berubah pada [[abad ke-20]] dengan roti gelap dianggap mempunyai kandungan zat yang lebih tinggi berbanding roti putih sementara roti putih dikaitkan dengan kejahilan orang miskin mengenai zat pemakanan. Baru-baru ini, pembuat roti domestik yang menghasilkan roti secara automatik menjadi popular di rumah.
 
== Roti dan Islam ==
 
Roti (khubz) merupakan makanan ruji bagi masyarakat timur tengah yang rata-rata beragama [[Islam]]. Dalam ajaran Islam resipi berasaskan roti dibenarkan untuk diperagakan dengan pelbagai masakan, cecahan atau boleh diadunkan dengan pelbagai inti bergantung kepada citarasa masing-masing, namun penyediaan roti dan memakan roti bersama makanan haram atau tidak halal adalah tidak dibolehkan dalam Islam. Sila lihat; [[Hukum pemakanan Islam]]. Roti yang paling bagus ialah diperbuat daripada gandum yang baik dimasak dalam pembakar roti yang bulat. Roti itu dibiarkan sejuk sebelum dimakan, jika tidak pemakan akan merasa haus bila memakannya. Roti yang sudah lama dan tidak elok akan menyebukan perut. Roti yang terdapat sekam gandum mudah dicernakan.
 
[[Nabi Muhammad]] SAW pernah bersabda; '''"Jangan potong roti dengan pisau. Hormatilah roti itu dengan memotong dengan tanganmu kerana Allah menghormati roti itu".'''
 
== Resipi ==