Penulis lagu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 3:
 
==Sejarah dan latar belakang penulis-penulis lagu==
Penulis-penulis lagu mungkin akan menyanyimenyanyikan lagu yang ditulis mereka, atau mereka menulisnyamenulis untuk orang lain bernyanyi. Mereka yang menanyimenanyikan lagu yang ditulisnya kini biasanya dipanggil ''[[penyanyi-penulis lagu]]'', walaupun tradisi untuk berbuat demikian telah wujud sejak beberapa ratus tahun yang laludahulu. Manusia prasejarah sering diagak menggubah dan menyanyimenyanyikan lagu. Lebih baru-baru ini, para [[troubadour]] [[Zaman Pertengahan]] menyanyi karya mereka sendiri dan demikian juga dengan
[[Minnesinger]] [[Jerman]].
 
Kebanyakan penulis lagu seni ditulis untuk orang-orang lain bernyanyi dan bukannya untuk penggubah bernyanyi sendiri, walaupun [[Franz Schubert]] diketahui biasa menyanyimenyanyikan lagu-lagu sendiri dalam majlis-majlis peribadi. Banyak [[pancaragam]] [[rock n' roll]] moden mempunyai satu atau dua orang penulis lagu yang biasanya merupakan ahli pancaragam.
 
Banyak penulis lagu juga bertindak sebagai [[penerbit muzik]] sendiri, manakala yang lain mempunyai kaitan dengan penerbit-penerbit luar. Lagu-lagu [[lagu rakyat Amerika]] biasanya ditulis oleh ''penulis kakitangan'', iaitu penulis lagu yang digaji oleh penerbit muzik.
Banyak [[pancaragam]] [[rock n' roll]] moden mempunyai satu atau dua penulis lagu yang biasanya merupakan ahli pancaragam.
 
Dari segi [[undang-undang]], lagu-lagu hanya boleh disalin atau dipersembahkan di khalayak ramai dengan kebenaran penulis. Kuasa sah untuk memberi kebenaran boleh dibeli dan dijual, serta juga dipindahkan. IniKesemua ini dikawal oleh [[Hak cipta|undang-undang [[hak cipta]]. [[Royalti]] penulisan dan penerbitan lagu boleh merupakan sumber pendapatan yang besar, khususnya jika lagu itu menjadi [[rekod kegemaran ramai]].
Banyak penulis lagu juga bertindak sebagai [[penerbit muzik]] sendiri, manakala yang lain mempunyai penerbit luar. Lagu-lagu [[lagu rakyat Amerika]] biasanya ditulis oleh ''penulis kakitangan'', iaitu penulis lagu yang digaji oleh penerbit muzik.
 
Para penulis lagu dalam genre muzik popular sering juga bekerjabertindak sebagai [[penerbit rekod]] dan seringnyabiasanya menggunakan gelaran profesional [[penerbit-penulis lagu]].
Dari segi [[undang-undang]], lagu-lagu hanya boleh disalin atau dipersembahkan di khalayak ramai dengan kebenaran penulis. Kuasa sah untuk memberi kebenaran boleh dibeli dan dijual, serta juga dipindahkan. Ini dikawal oleh [[Hak cipta|undang-undang hak cipta]]. [[Royalti]] penulisan dan penerbitan lagu boleh merupakan sumber pendapatan yang besar, khususnya jika lagu itu menjadi [[rekod kegemaran ramai]].
 
Para penulis lagu dalam genre muzik popular sering juga bekerja sebagai [[penerbit rekod]] dan seringnya menggunakan gelaran profesional [[penerbit-penulis lagu]].
 
==Senarai kumpulan penulis lagu==