Poligami: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Master2841 (bincang | sumb.)
k + kategori
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Dalam [[antropologi sosial]], '''poligami''' (dari bahasa Greek, ertinya perkahwinan banyak) merujuk kepada [[perkahwinan]] di mana seseorang itu berkahwin dengan beberapa orang sekaligus. Biasanya suami yang mempunyai lebih daripada seorang isteri. Ia merupakan lawan monogami.
'''Poligami''' merujuk kepada perkahwinan seorang suami yang mempunyai lebih daripada seorang isteri. Agama Islam membenarkan seorang lelaki berkahwin dua, atau tiga atau empat apabila mampu dengan syarat dan keadaan tertentu. Walau bagaimanapun, Islam mnenetapkan si suami berlaku adil dan saksama kepada isteri-isterinya.
 
== Bentuk poligami ==
Terdapat tiga bentuk poligami: [[poligini]] (seorang lelaki mempunyai beberapa isteri), [[poliandri]] (seorang wanita mempunyai beberapa suami) dan perkahwinan kelompok (campuran poligini dan poliandri). Poligini adalah bentuk yang paling biasa ditemui.
 
== Poligami dan agama ==
===Islam===
{{utama|Poligami dalam Islam}}
'''Poligami''' merujuk kepada perkahwinan seorang suami yang mempunyai lebih daripada seorang isteri. Agama [[Islam]] membenarkan seorang [[lelaki]] berkahwin dua, atau tiga atau empat apabila mampu dengan syarat dan keadaan tertentu. Walau bagaimanapun, Islam mnenetapkanmenetapkan si suami berlaku adil dan saksama kepada isteri-isterinya.
 
[[Kategori:Perkahwinan]]
[[ar: تعدد الزوجات]]
[[bg:Полигамия]]
[[da:Polygami]]
[[de:Polygamie]]
[[et:Polügaamia]]
[[en:Polygamy]]
[[es:Poligamia]]
[[eo:Poligamio]]
[[fr:Polygamie]]
[[hr:Poligamija]]
[[id:Poligami]]
[[it:Poligamia]]
[[he:פוליגמיה]]
[[nl:Polygamie]]
[[ja::複婚]]
[[no:Polygami]]
[[pl:Poligamia]]
[[pt:Poligamia]]
[[ru:Полигамия]]
[[sk:Mnohoženstvo]]
[[fi:Polygamia]]
[[sv:Polygami]]
[[uk:Полігамія]]
[[ur:تعدد ازدواج]]
[[zh:多配偶制]]