Silinder Cyrus: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:Cyrus Cylinder.png|thumb|250px|right|Silinder Cyrus]]
 
'''Silinder Cyrus''' adalah [[artifak]] dari zaman [[Empayar Parsi]] yang mengandungi sebuahperisytiharan deklarasi[[Cyrus ditulisAgung]] yang tertulis dalam [[Tulisan Pepaku|tulisan pepaku]] [[Babylonia]] ([[bahasa Akkadian]]) pada silinder [[tanah liat]]. Ketika menawan [[Babylon]], [[Cyrus Agung]] mengisyhtiharkanmembuat deklarasiperisyhtiharan ini yang mengandungi kisah mengenai kejayaan beliaupencapaiannya, beberapa akta-akta mengenai hak-hak kemanusiaan dan juga salasilah keluarga diraja beliau. Artifak ini ditemui [[Hormuzd Rassam]], seorang bijak pandaiserta [[Assyria]]pohon pada tahun [[1879salasilah]] dikeluarga kuil [[Marduk]] di [[Babylon]]dirajanya. Hari ini, ianya disimpan di [[Muzium British]].
 
Shah [[Mohammad Reza Pahlavi]] mendakwa bahawa deklarasiperisytiharan itutersebut adalah titik permulaan dalam sejarah perjuangan hak-hak kemanusiaan. Ini disokong dengan bukti dalamoleh deklarasiperistyiharan itutersebut yang menyatakanmemberikan hak untuk mendirikan semula patung dewa yang telah dilarangdiharamkan oleh raja Babylon, danserta juga kebebasan beragama.
 
Silinder Cyrus ditemui oleh [[Hormuzd Rassam]], ahli [[arkeologi]] [[Assyria]]-[[British]], pada tahun [[1879]] di asas candi [[Esagila]], iaitu candi untuk dewa [[Marduk]] di Babylon, dan kini tersimpan di [[Muzium British]] di [[London]]. <ref>Muhammad Dandamaev, [http://www.iranica.com/newsite/articles/v6f5/v6f5a026.html ''Silinder Cyrus'',] dalam karya E. Yarshater (ed.), ''[[Ensiklopedia Iranica]]'', Jilid VI, 1993, m.s. 521</ref>
 
==Rujukan==
<references/>
 
{{Stub}}