Setiu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kururubot (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:petamukim.gif|thumb|Pembahagian daerah Setiu]]
'''Setiu''' merupakan salah satu [[daerah]] di negeri [[Terengganu]]. Jumlah penduduk di daerah Setiu ialah seramai 54,883 orang (1998).
Penduduk setiu bertutur dalam beberapa dialek seperti loghat terengganu dan loghat kelantan. Hampir 50% penduduk disini bertutur dalam loghat Kelantan dan 50% lagi bertutur dalam loghat Terengganu. Penduduk yang bertutur dalam loghat Terengganu di daerah ini ialah mereka yang tinggal di kawasan pantai seperti Kg.merang, Kg.bari, Kg.rhu 10, Kg penarek, Kg.mangkuk, Kg.kuala setiu, Kg fikri, Kg saujana dan lain-lain lagi. Selain itu, kampung-kampung yang berada berhampiran dengan daerah kuala terengganu seperti Kg.Sungai Tong turut bertutur dalam loghat Terengganu. Manakala bagi yang bertutur dalam loghat Kelantan adalah mereka yang tinggal berdekatan dengan daerah Besut seperti Kg.bintang, Kg Guntung, Kg Buluh dan sebagainya.
 
==Sejarah==
Baris 16 ⟶ 17:
Setiu merupakan sebuah Daerah Bongsu daripada tujuh Daerah didalam Negeri Terengganu Darul Iman. Ditubuhkan hasil daripada perakuan Unit Pemodenan dan Kemajuan Pentadbiran (MAMPU) pada 1 Januari 1985.
Daerah baru ini mempunyai keluasan 135,905.80 hektar (1,359.90 km²). Merupakan 10.49% daripada keseluruhan keluasan Negeri Terengganu Darul Iman. Bersempadan dengan Daerah Kuala Terengganu, Hulu Terengganu dan Besut. Terbahagi kepada tujuh buah mukim iaitu Mukim Pantai (8,499.40 hektar), Mukim Guntung (16,348.50 hektar) Mukim Tasek ( 5,827.10 hektar), Mukim Hulu Setiu (23,292.90 hektar) Mukim Calok (20,589.60 hektar), Mukim Merang (6,825.00 hektar) dan Mukim Hulu Nerus (54,523.30 hektar).
 
==kemudahan==
 
Daerah ini mempunyai sebuah pekan kecil yang dinamakan Bandar Permaisuri. pekan ini mempunyai beberapa kemudahan perbankan seperti Bank simpanan nasional, agro bank, CIMB bank, serta tabung haji. selain itu, kemudahan stesen minyak seperti shell, caltex dan petronas juga terdapat di pekan ini. kemudahan stesen perkhidmatan bas dan teksi turut disediakan di pekan ini bagi memudahkan penduduk untuk ke sesuatu destinasi. pekan ini juga turut terkenal dengan pasar taninya yang besar dimana ianya dibuka pada setiap hari sabtu dan selasa.
 
 
== Pautan luar ==