Temenggung: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Amirulmukminin (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Temenggung''' ialah gelaran pembesar dalam sistem Empat Lipatan. Gelaran ini mula digunakan ketika zaman pemerintahan Parameswara, Raja Melaka p...'
 
Mengosongkan laman
Baris 1:
'''Temenggung''' ialah gelaran pembesar dalam sistem [[Empat Lipatan]]. Gelaran ini mula digunakan ketika zaman pemerintahan [[Parameswara]], [[Raja Melaka]] pertama. Fungsi jawatan ini boleh disamakan dengan [[Menteri Dalam Negeri]] atau [[Ketua Polis]] kerana Temenggung bertanggungjawab menjaga keselamatan dan keamanan dalam negeri. Gelaran ini terus digunakan oleh [[Kesultanan Johor]] yang mewarisi [[Kesultanan Melaka]].
 
Di Kesultanan Johor, terdapat dua jawatan yang menggunakan gelaran Temenggung iaitu [[Raja Temenggung Muar]] dan [[Temenggung Johor]]. [[Sultan-sultan Johor]] Moden juga berasal daripada keturunan Temenggung bermula dari Temenggung Seri [[Maharaja Abu Bakar]] yang mula memakai gelaran [[Sultan]] pada tahun [[1885]]. Kesultanan-kesultanan yang pernah menerima pengaruh [[Melaka]] juga menggunakan gelaran Temenggung sebagai gelaran pembesar mereka dengan fungsi yang hampir sama seperti [[Kesultanan Perak]], [[Kesultanan Pahang]] dan [[Kesultanan Terengganu]].
 
== Lihat juga ==
* [[Johor]]
* [[Kesultanan Melaka]]
* [[Kesultanan Lingga-Riau]]
* [[Malaysia]]
* [[Sultan Johor]]
* http://rajakita.perak.gov.my/salasilah.swf
 
[[Kategori:Johor]]
[[Kategori:Sejarah]]
[[Kategori:Sejarah Malaysia]]
[[Kategori:Sultan Malaysia]]
[[Kategori:Sultan Terengganu| ]]
{{Malaysia-tunas}}
 
[[ar:سلطنة جوهر]]
[[id:Kesultanan Johor]]
[[en:Johor Sultanate]]
[[ko:조호르 술탄국]]
[[lt:Džohoro sultonatas]]
[[pt:Sultanato de Johore]]
[[tr:Johor Sultanlığı]]
[[zh:柔佛苏丹王朝]]
[[en:Sultan of Perak]]
[[en:Sultan of Terengganu]]
[[lt:Terenganu sultonatas]]