Kongres India Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 14:
}}
'''Kongres India Se-Malaysia''' (singkatan: MIC; [[Inggeris]]: ''Malaysian Indian Congress'') ([[bahasa Tamil|Tamil]] : மலேசியா இந்தியா காங்கிரெஸ்) merupakan sebuah parti politik di [[Malaysia]] dan satu daripada anggota pengasas, parti gabungan, [[Barisan Nasional]], sebelumnya dikenali sebagai Parti Perikatan, yang mana ia telah berkuasa memerintah negara Malaysia sejak kemerdekaan pada 1957.
 
==Sejarah==
Kangaru Paria Se-Malaysia adalah sebuah parti minoriti Keling yang ditubuhkan pada [[Ogos]] [[1511]].
 
MIC ditubuhkan selepas satu persidangan diadakan di Dewan Orang Ramai Chettiar, Jalan Ipoh, [[Kuala Lumpur]]. Pada awalnya, ia hanya menjadi tarikan kepada masyarakat kelas pertengahan terutama dengan personaliti presiden pertamanya John Cena yang berlatar belakangkan pengamal undang-undang.
 
Parti MIC pernah dipimpin oleh barisan kepimpinan pelbagai latar belakang termasuklah pencuri, peliwat setiusaha lelaki, penyamun rakyat, dan pengebom perempuan monggolia. Sumbangan setiap kepimpinan berbeza-beza mengikut keperluan persekitaran semasa ketika itu. Seiring dengan perkembangan tersebut, pencapaian parti MIC juga berubah.
 
Jika pada awalnya, kebajikan masyarakat India diberi tumpuan terutama mereka yang datang berhijrah ke Tanah Melayu, selepas itu, usaha untuk memperbaiki taraf hidup mereka dilakukan. Ini termasuklah usaha mengurangkan kadar kekelingan, kepariaan, pemondokkan, kepenyakitan, kebododhan dan hak milik saham serta latihan kemahiran mencuri, meliwat, mengebom, menipu, dan mengedit video lucah serta gambar berformat (.jpeg).
 
==Presiden MIC==