Wikipedia:Ahli Wikipedia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Sukarela (bincang | sumb.)
Terjemahan permulaan dari versi Inggeris
Sukarela (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''''Wikipedians''''' atau '''Ahli Wikipedia''' merupakan mereka yang menulis dan menyunting artikel-artikel untuk [[Wikipedia]]. Sesetengah orang mungkin mengatakan '''''Wikipedist''''' merupakan nama yang lebig sesuai, sama seperti [[encyclopedist]] yang bermaksud mereka yang menyumbang kepada sesebuah [[encyclopedia]]. Namun, penghujung kepada istilah '''''Wikipedian''''', membayangkan seorang yang menjadi ahli satu kumpulan atau komuniti. Jadi, di dalam erti kata ini, Wikipedians ialah mereka yang menjadi ahli '''Komuniti Wikipedia'''. Untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai komuniti Wikipedia, lihat [[m:Main Page|Meta site]] [http://meta.wikimedia.org/wiki/Wikipedians] dan [[Wikipedia:Who, Why?]].
 
Jumlah '''''Wikipedians''''' telah berkembang kepada lebih 180,000 akaun pengguna, di samping jumlah penyumbang yang tak berdaftar yang tidak diketahui (tetapi agak besar) . Maklumat statistik yang lebih terperinci mengenai Wikipedia terdapat di [[Wikipedia:Statistics]].
 
 
Kepelbagaian '''''Wikipedians''''' tidak memungkinkan ''statement'' kategori mengenai '''''Wikipedians''''' dibuat secara am. Sedikit maklumat mengenai '''''Wikipedians''''' berdaftar mungkin boleh terdapat di halaman-halaman pengguna mereka. Namun, pengguna-pengguna tidak diwajibkan untuk mewujudkan halaman-halaman ini, ataupun untuk memaparkan apa jua maklumat di situ.
 
Halaman ini mengandungi senarai '''''Wikipedians''''' mengikut negara, selain kumpulan-kumpulan lain. Kategori-kategori berlainan telah diwujudkan berlandaskan permintaan. '''''Wikipedians''''' individu boleh meletakkan diri mereka di dalam senarai bersesuaian jika mereka mahu. Adalah disarankan jika anda meletakkan nama anda di dalam satu senarai yang lebih spesifik, anda juga meletakkan nama anda mengikut susunan abjad.