Kerajaan Ayutthaya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zscout370 (bincang | sumb.)
Map-of-southeast-asia 1400 CE.png
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Kerajaan Ayutthaya''' ({{lang-th|อยุธยา}}) Kerajaan Ayutthaya ([[1351]]bahasa -Thai: [[1767]]อาณาจักรอยุธยา) adalahmerupakan wakilkerajaan daribangsa [[empayarThai Mongol]]yang selepasberdiri erapada 1294kurun -waktu 15261350 Greatsampai Khanate1767 dariM. [[Manchuria]]Nama kemudianAyyuthaya diambil alihdari Ayodhya, nama kerajaan yang dipimpin oleh Sri Rama, tokoh dalam [[Empayar MughalRamayana]] 1526 - 1767. Pada tahun 17251350 empayarRaja MughalRamathibodi mulaI lemah(Uthong) danmendirikan wilayahnyaAyyuthaya telah jatuh satu persatu,sebagai termasukibu kota Ayutthayakerajaannya daridan ancamanmengalahkan sehinggadinasti dimusnahkanKerajaan padaSukhothai, tahunyaitu 1767.640 Akhirnyakm Empayarke Mughalarah ini jatuh sepenuhnyautara, pada 1857.tahun 1376.
 
Dalam perkembangannya, Ayyuthaya sangat aktif melakukan perdagangan dengan berbagai negara asing seperti China, India, Jepun, Parsi dan beberapa negara Eropah. Penguasa Ayyuthaya bahkan mengizinkan pedagang Portugis, Sepanyol, Belanda, dan Perancis untuk mendirikan penempatan di luar tembok kota Ayyuthaya. Raja Narai (1656-1688) bahkan memiliki hubungan yang sangat baik dengan Raja Louis XIV dari Perancis dan tercatat pernah mengirimkan dutanya ke Perancis.
Raja [[Ramathibodi I]] (Uthong) mengasaskan [[Ayutthaya (bandar)|bandar Ayutthaya]] sebagai [[ibu negara]] kerajaannya pada [[1351]] dan menyerap [[Kerajaan Sukhothai|Sukhothai]], 640 km di utara, pada [[1376]]. Dalam tempoh empat abad berikutnya, kerajaan ini berkembang hingga sempadannya hampir menyamai [[Thailand]] sekarang. Bangsa mereka ini dipanggil [[Siam]], ringkasan dari bahasa lama, "siam" yang bermakna menahan diri. Ini kerana orang Thai melihat penakluk Empayar Mughal yang [[Muslim]] ini mempunyai telalu banyak batas-batas dalam kehidupan, seperti ber[[puasa]] dan lain-lain. Kerajaan ini mengutip [[cukai]] bagi pihak Maharaja Mughal seperti [[ufti]] [[bunga emas]] dan sebagainya daripada wilayah-wilayah jajahannya.
 
Setelah melalui pertumpahan darah perebutan kekuasaan antar dinasti, Ayutthaya memasuki abad keemasannya pada perempat kedua abad ke-18. Di masa yang relatif damai tersebut, kesenian, kesusastraan dan pembelajaran berkembang. Perang yang terjadi kemudian ialah melawan bangsa luar. Ayyuthaya mulai berperang melawan dinasti Nguyen (penguasa Vietnam Selatan) pada tahun 1715 untuk memperebutkan kekuasaan atas Kamboja.
[[Imej:Map-of-southeast-asia 1400 CE.png|thumb|400px|1400 CE]]|Peta Empayar Moghul
 
Meskipun demikian ancaman terbesar datang dari [[Burma]] dengan pemimpin Raja Alaungpaya yang baru berkuasa setelah menaklukkan wilayah-wilayah Suku Shan. Pada tahun 1765 wilayah Thai diserang oleh dua buah pasukan tentera yang besar dari Burma, yang kemudian bersatu di Ayutthaya. Menghadapi kedua pasukan besar tersebut, satu-satunya perlawanan yang cukup berarti dilakukan oleh sebuah desa bernama Bang Rajan. Ayutthaya akhirnya menyerah dan dibumihanguskan pada tahun 1767 setelah pengepungan yang berlarut-larut. Berbagai kekayaan seni, perpustakaan-perpustakaan berisi kesusastraan, dan tempat-tempat penyimpanan dokumen sejarah Ayutthaya nyaris musnah; dan kota tersebut ditinggalkan dalam keadaan hancur.
== Wakil Rama Mongol yang pertama ==
Sultan Mad Zafar Syah III ibni Tuanku Muhamad Syah berpindah ke [[Ayutthaya]] dan memakai gelaran Rama Tibodi I atau Uthong kerap melapor diri ke [[Parsi]] dan [[China]]. Menjadi menantu Maharaja Yuan China, beliau adalah kononnya didakwa Raja Mandalika seperti yang tertulis pada [[Batu Bersurat Terengganu|batu bersurat di Terengganu]]. Baginda membina Masjid Papan di [[Mandalay]], [[Myanmar]] semasa memerintah kerajaan [[Islam]] [[Toung Oo]] di sana. Hingga kini, asal usul Rama Tibodi 1[http://en.wikipedia.org/wiki/Rama_Tibodi_I#cite_note-0] ini yang kononnya direka sebagai saudagar tempatan tidak dapat disahkan oleh mereka sendiri, malahan mereka sendiri meragui beliau ini adalah dari bangsa Thai melainkan berdasarkan agak-agakan sahaja berbangsa [[China]] atau [[Khmer]] atau [[Mon]].[http://home.att.net/~khmerheritage/Ayudhya.html]
 
Dalam keadaan negara yang tidak menentu, provinsi-provinsi melepaskan diri dan menjadi negara-negara independen di bawah pimpinan penguasa militer, biksu pemberontak, atau sisa-sisa keluarga kerajaan. Bangsa Thai dapat terselamatkan dari penaklukan Birma karena terjadinya serangan Tiongkok terhadap Birma serta adanya perlawanan dari seorang pemimpin militer bangsa Thai bernama Phraya Taksin, yang akhirnya mengembalikan kesatuan negara.
== Penetapan garis sempadan di antara orang Thai dan orang Siam Islam ==
 
Peninggalan yang cukup menarik dari kota tua Ayutthaya hanyalah puing-puing reruntuhan istana kerajaan. Raja Taksin lalu mendirikan ibukota baru di Thonburi, yang terletak di seberang sungai Chao Phraya berhadapan dengan ibukota yang sekarang, Bangkok. Peninggalan kota bersejarah Ayutthaya dan kota-kota bersejarah sekitarnya yang terdapat pada lingkungan Taman Bersejarah Ayutthaya telah dimasukkan oleh UNESCO sebagai Warisan Dunia UNESCO. Kota Ayutthaya yang baru kemudian didirikan di dekat lokasi kota lama, dan sekarang merupakan ibukota dari Provinsi Ayutthaya.
:''"The Yuan History in referring to a mission received from Rama Khamheg (Sukothai) in 1295, says that the people of Sien(thai) and those of Ma-li-yu-eul had been killing each other for a long time, but the latter had now submitted DGE Hall, A history of South East Asia, Fourth Edition, 1981, page 72."''
::Terjemahan: "Menurut sumber sejarawan Cina, [[Yu[an Shih]] (1295), orang [[Melayu]] disebut Mali-yu-erh, sedang Shan dijuluki Sien. Kedua bangsa itu sudah lama saling berperang. Pada masa itu, utusan Shan atau Sien yang bernama Kan-mu-ting dari kota Petchburi menghadap Kaisar (Maharaja) Cina. Kaisar memerintahkan Rama Khamhaeng ([[Sukothai]]) untuk menghentikan perang dengan Melayu. Oleh karena orang Shan (Thai) dan [[Melayu]] sering berbunuhan sekian lama, maka kamu hendaklah menunaikan perintah dan berjanji, jangan mengganggu lagi orang-orang Melayu. Pada 1294 dibangunkan garis batas Melayu-Shan (thai) di [[Petchburi]]-[[Ratchburi]], berdekatan dengan kota [[Bangkok]] sekarang"
 
[[Imej:Map-of-southeast-asia 1400 CE.png|thumb|400px|1400 CE]]|Peta Empayar Moghul
== Kejatuhan wakil Kerajaan Mongol Ayutthaya ==
 
Tetapi pada [[1768]], semasa Kerajaan [[Mughal]] telah mula lemah, Mokhtar Hu Sien (Phraya Tak sin) seorang Wakil Kerajaan [[Manchuria]] Mogul telah berpaling tadah berpakat dengan [[Sukhothai]], [[Myanmar]] dan [[British]] untuk menjatuhkan Kerajaan Mogul yang besar ini. Beliau telah menjadi [[boneka]] Sukhothai tetapi akhirnya beliau dibunuh dengan kejam dan difitnah sebagai gila oleh Chakri 1 serta melalui kempen anti-cina. [[http://en.wikipedia.org/wiki/Taksin]]. (Cina adalah bermaksud wakil kerajaan Mongul dari [[Manchuria]])Walaupun kononnya Chakri 1 mengaku tidak tahu menahu tentang penggulingan tersebut. Demi untuk menyelamatkan diri beliau telah kononnya sanggup menjadi sami Budha, Namun tidak dipercayai.
 
== Helah politik ==
 
Pada mulanya pihak [[Sukhothai]] memberi nama [http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Thailand_(1768-1932) Rattanakosin] kepada kerajaan yang dibina oleh Phraya Thak Sin atau dalam terjermahanya Kerajaan bertempoh dan mengekalkan nama Kerajaan Siam sebagai nama negara mereka kerana untuk mengelakkan kemungkinan ancaman dari penakluk kerajaan Mughal. kerajaan Mogul @ Mughal yang sebenarnya telah lemah 1707 - 1857. Bermula dengan kebangkitan Kerajaan Hindu Maratha, Singh dan Durrani. Selain itu, Ia bertujuan memudahkan Kerajaan Thai ingin menuntut wilayah-wilayah di bawah jagaan Kerajaan Siam dahulu. Namun begitu, Kerajaan British telah diberi pelbagai kemudahan perjanjian perniagaan yang lebih menguntungkan pihak british sebagai upah membantu menjatuhkan Kerajaan Ayutthayya melalui perjanjian Bowring (18 April 1855 kemudahan perdagangan [http://en.wikipedia.org/wiki/Bowring_Treaty Bowring Treaty]) dan Perjanjian Rahsia (1897). Seterusnya pada [[Perjanjian Inggeris-Siam 1909]] dengan lebih berani dan tidak rahsia lagi, Kerajaan Thailand mengambil wilayah-wilayah [[Pattani]] dan British mengambil utara [[Semenanjung Tanah Melayu]].
 
Setelah keadaan telah stabil. Pada 11 Mei 1949, mereka pun mengembalikan nama Thai(Tai[http://en.wikipedia.org/wiki/Tai_peoples]pendatang dari Selatan China yang berasmilasi dengan penduduk asal seperti Mon, Khmer dan Melayu yang menjadi penduduk asal IndoChina) sebagai nama negara mereka dengan menambah bahasa Inggeris "Land" menjadi [[Thailand]] merujuk sebagai tanah atau tempat atau dalam [[bahasa Thai]], "koh".
 
== Lihat juga ==
* [[Ayutthaya]]
* [[Sejarah Thailand]]
== Sumber rujukan buku sejarah bahasa Melayu ==
* [http://www.ftsm.ukm.my/irpa/ea0036/Arkib/MMahawangsa/HMMwangsa.htm Hikayat Merong Mahawangsa], FTSM UKM.
* Maryam Salim, Undang-Undang Kedah, versi Rumi (versi teks purba adalah dalam tulisan Jawi), [[Dewan Bahasa dan Pustaka]].
 
[[Kategori:Sejarah Thailand]]