Alam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 120.141.148.63 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 120.140.183.235
Azaman (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 10:
Struktur, sifat, komposisi, dan tindak balas [[unsur kimia|unsur]] dan gabungan kimia ialah bahagian ilmu alam [[kimia]].
 
==MateriMaterial dan gaya==
Tingkah laku dan interaksi [[materimaterial]] dan [[gaya (fisikafisikal)|gaya]] ialah bagiaanbahagiaan ilmu alam [[fisikafisikal]].
 
==Bumi==
Segala sesuatu yang berkaitan dengan planet [[bumi]] ialah bagianbahagian [[ilmu bumi]].
 
==SupranaturalSupernatural==
''Artikel utama: [[SupranaturalSupernatural]]''
 
Kebanyakan orang percaya dalam adanya dunia nonmaterinonmaterial dalam pandangan melebihi yang dari hanya pengalaman batin. Mereka lebih percaya dalam badan supranaturalsupernatural dan dalam kenyataan supranaturalsupernatural yang sama sekali berbedaberbeza dengan dunia alam. Jika sebagaimana sebuah [[realitasrealiti]] ada, banyak ilmuwan dan lainnya menegaskan bahwabahawa itu melewatimelampaui pencapaian [[ilmiah]]. Sains telah sangat berhasil dalam membawa yang rupanya tak dapat difahami dan menurut dugaan fenomena luar biasa dalam jangkauannya.
 
==Metafisika==
Dalam [[filsafat]], pandangan bahwabahawa dunia material atom, haiwan, graviti, [[bintang]], angin, kuman, dsb, sesungguhnya ada secara bebas dari pengamatan kita yang disebut [[realisme]]; pandangan yang bertentangan disebut [[idealisme]].
 
==AlamiAlam semulajadi dan artifisial==
PerbedaanPerbezaan sering digambarkan antara "alamialam semulajadi" dan "artifisial" (="buatan tangan"). Dapatkah perbedaanperbezaan ini dibenarkan? Sebuah pendekatan ialah untuk mengeluarkan fikiran dari alam semulajadi; lainnya ialah untuk taktidak hanya mengeluarkan pikiranfikiran, namun juga [[manusia]] dan pengaruh mereka. Dari sudut lain, batas antara alam dan buatan sukar untuk digambarkan. Beberapa orang percaya lebih baik masaalahmasalah dihindaridihindarkan dengan mengatakan bahwabahawa segala sesuatu itu alamisemulajadi, namun berbuat sedikit untuk menjelaskan konsep buatan. Dalam setiap peristiwa, kekaburan mengenai perbezaan alamtologi antara nyata dan buatan menggerakkan banyak [[seni]], [[sastrasastera]] dan [[filsafat]].
 
Pendekatan lain ialah untuk membedakanmembezakan ''proses alamiah'' dan ''proses artifisial'' (''buatan tangan''). Dalam sudut pandang ini, suatu [[proses]] dianggap terjadi pada ''behest'' manusia, atau tidak. Sebagai contoh, menekan sakelarsuis lampu barangkali menerangi ruangan, atau barangkali matahari terbit menerangi ruangan. Dalam sudut alamtologi pandang ini, matahari terbit akan disebut sebagai ''proses alamiahsemulajadi''; keputusan manusia untuk menekan sakelarsuis lampu akan disebut sebagai peneranganterang buatan, dalam perbandingan. Dalam sudut pandang ini, ''kecerdasan'' ([[seni]] atau [[sastrasastera]]) terang merupakan akibat perbuatan manusia yang disengaja; lebih lanjut, perbuatan menetapkan kedudukan filosofi dapat juga merupakan alamtologi tindakan yang disengaja (dan karenanyakerananya pada behest manusia), apakah atau tidak muatan filsafat ialah untuk menjadi tentang sains.
 
==Konsep yang berkaitan==
Istilah [[ilmu alam]] digunakan dalam berbagai macam jalan, terutama:
*menunjukkan studi ''[[proses]] alamialam semulajadi'' sebagaimana yang bertentangan pada ''kegiatan manusia'', berbedaberbeza pada [[ilmu sosial]]; dan
*menunjukkan [[sains]] itu yang melibatkan [[metode ilmiah]], perbandingannya, sebagai contoh, pada [[matematika]] atau [[ilmu komputer]].
Istilah [[filsafat alam]] dulunya yang dinamai sebagai disiplin ilmu kini dikenal sebagai [[fisika]].
Baris 37:
[[Teologi alam]] mengangkang disiplin [[teologi]] dan [[filsafat keagamaan]].
 
Dalam [[pendidikan]] dan arealingkungan berkaitan, berkontras "alamialam semulaji/artifisial" dapat muncul sebagai " [[alam versus pemeliharaan|alam/pemeliharaan]]".
Lihat juga: [[praeternatural]], [[ketidakalamian]] dan [[supranatural]].