Bumi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Azaman (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Azaman (bincang | sumb.)
Baris 122:
Sejarah kehidupan di Bumi baru dimulai sekitar 3.500.000.000 tahun lalu dengan munculnya mikroorganisme sederhana iaitu bekteria dan alga. Kemudian pada 1.000.000.000 tahun lalu baru muncul organisme bersel banyak.
Pada sekitar 540.000.000 tahun lalu secara bertahap kehidupan yang lebih komplek mulai berevolusi. Perkembangan tumbuhan pertama adalah pteridofita ( tumbuhan paku ), Gimnosperma ( tumbuhan berujung ) dan terakhir angiosperma ( tumbuhan berbunga ). Sedangkan perkembangan haiwan dimulai dari invertebrate, ikan, amfibia, reptilia, burung dan terakhir mamalia, kemudian terakhir kali muncul manusia. Masa Arkeozoikum dan Proterozoikum bersama-sama dikenal sebagai masa prakambrium.
==Masa Arkeozoikum ( 4,5 – 2,5 milyarbilion thn lalu )==
Arkeozoikum ertinya Masa Kehidupan Purba. Masa Arkeozoikum ( arkean ) merupakan masa awal pembentukan batuan kerak bumi yang kemudian berkembang menjadi protokontinen. Batuan masa ini ditemukan di beberapa bahagian dunia yang lazim disebut kerak/perisai benua. Batuan tertua tercatat berumur kira-kira 3.800.000.000 tahun. Masa ini juga merupakan awal terbentuknya Indrosfer dan Atmosfera serta awal muncul kehidupan primitif di dalam lautan berupa micro-organisma (bakteria dan alga). Fosil tertua yang telah ditemukan adalah fosil stromatolit dan Cyanobacteria dengan umur kira-kira 3.500.000.000 tahun.
 
==Masa Proterozoikum (2,5 bilion – 290 juta tahun lalu)==
Proterozoikum ertinya masa kehidupan awal. Masa Proterozoikum merupakan awal terbentuknya hidrosfera dan atmosfera. Pada masa ini kehidupan mulai berkembang dari organisme bersel tunggal menjadi organisme bersel banyak (enkaryotes dan prokaryotes). Menjelang akhir masa ini organisme lebih kompleks, jenis invertebrata bertubuh lembut seperti ubur-ubur, cacing dan terumbu karang mulai muncul di laut cetek, yang bukti-buktinya dijumpai sebagai fosil pertama. Masa Arkeozoikum dan Proterozoikum bersama-sama dikenal sebagai masa pra-kambrium.