Kek cawan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 8:
 
Sejarah Cupcake
"cupcake" mula-mula disebut pada tahun 1828 dalam cookbook Resit Eliza Leslie.
"cupcake" mula-mula disebut pada tahun 1828 dalam cookbook Resit Eliza Leslie. Di awal abad ke-19, terdapat dua kegunaan yang berlainan bagi nama "kek cawan" atau "cupcake". Pada abad-abad yang lalu, sebelum tin muffin didapati, kek sering dibakar dalam cawan tembikar individu, buah ramekin, atau acuan dan mengambil nama mereka dari cawan yang mereka telah dibakar. Ini adalah penggunaan nama yang telah berlarutan, dan nama "cupcake" kini diberikan kepada mana-mana kek kecil yang kira-kira saiz cawan 1. Nama "fairy kek" adalah huraian khayalan saiznya, yang sesuai untuk pihak peri pengecil untuk berkongsi. Jenis lain "kek cawan" yang disebut kek yang ramuan yang telah diukur mengikut isipadu, menggunakan cawan bersaiz standard, bukannya ditimbang. Resipi yang ramuan yang diukur menggunakan cawan bersaiz standard juga boleh hendak dibakar di dalam cawan; bagaimanapun, mereka lebih biasanya dibakar dalam tin sebagai lapisan atau roti. Dalam tahun kemudian, apabila penggunaan ukuran isipadu kukuh berdiri di dapur rumah, resipi ini dikenali sebagai 1234 kek atau kuih suku, yang dipanggil kerana mereka terdiri daripada empat bahan: 1 cawan mentega, dua cawan gula, tiga cawan tepung, dan empat telur. Mereka polos kek kuning, agak kurang kaya dan kurang mahal daripada kek paun, disebabkan menggunakan kira-kira separuh mentega banyak dan telur berbanding kek paun. Nama-nama kedua-dua kelas utama kek bertujuan untuk memberi isyarat kaedah untuk juru roti; "cup cake" menggunakan pengukuran kelantangan, dan "kek paun" menggunakan pengukuran berat. Cupcakes kini salah satu daripada melayan manis yang paling popular di dunia, dan terdapat banyak kedai roti yang berdedikasi semata-mata untuk cupcakes.
Di awal abad ke-19, terdapat dua kegunaan yang berlainan bagi nama "kek cawan" atau "cupcake".
Pada abad-abad yang lalu, sebelum tin muffin didapati, kek sering dibakar dalam cawan tembikar individu, buah ramekin, atau acuan dan mengambil nama mereka dari cawan yang mereka telah dibakar.
Ini adalah penggunaan nama yang telah berlarutan, dan nama "cupcake" kini diberikan kepada mana-mana kek kecil yang kira-kira saiz cawan 1.
Nama "fairy kek" adalah huraian khayalan saiznya, yang sesuai untuk pihak peri pengecil untuk berkongsi.
Jenis lain "kek cawan" yang disebut kek yang ramuan yang telah diukur mengikut isipadu, menggunakan cawan bersaiz standard, bukannya ditimbang.
Resipi yang ramuan yang diukur menggunakan cawan bersaiz standard juga boleh hendak dibakar di dalam cawan; bagaimanapun, mereka lebih biasanya dibakar dalam tin sebagai lapisan atau roti.
Dalam tahun kemudian, apabila penggunaan ukuran isipadu kukuh berdiri di dapur rumah, resipi ini dikenali sebagai 1234 kek atau kuih suku,
yang dipanggil kerana mereka terdiri daripada empat bahan: 1 cawan mentega, dua cawan gula, tiga cawan tepung, dan empat telur.
Mereka polos kek kuning, agak kurang kaya dan kurang mahal daripada kek paun, disebabkan menggunakan kira-kira separuh mentega banyak dan telur berbanding kek paun.
Nama-nama kedua-dua kelas utama kek bertujuan untuk memberi isyarat kaedah untuk juru roti;
"cup cake" menggunakan pengukuran kelantangan, dan "kek paun" menggunakan pengukuran berat.
Cupcakes kini salah satu daripada melayan manis yang paling popular di dunia,
dan terdapat banyak kedai roti yang berdedikasi semata-mata untuk cupcakes.