Kek cawan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 120.141.209.214 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Baris 7:
Kek cawan biasa selalunya dibuat menggunakan bahan yang sama seperti kek biasa yang mana mengunakan bahan seperti [[mentega]], [[gula]], [[telur]] dan [[tepung]].
 
== Lihat juga ==
* [[Mufin]]
 
[[Kategori:Kek]]
Sejarah
{{food-stub}}
 
[[ar:كاب كيك]]
Sebutan pertama cupcake yang boleh dikesan sejak 1796, apabila tatatanda resipi "kek yang hendak dibakar di dalam cawan kecil" telah ditulis dalam Cookery Amerika oleh Amelia Simms. [1] dokumentasi terawal cupcake istilah adalah "Tujuh puluh lima Penerimaan untuk Pastri, Kek, dan Sweetmeats" pada tahun 1828 dalam buku masakan Resit Eliza Leslie. [2]
[[id:Kue mangkok]]
 
[[ca:Cupcake]]
Di awal abad ke-19, terdapat dua kegunaan yang berlainan bagi kek cawan nama atau kek cawan. Pada abad-abad yang lalu, sebelum tin muffin didapati, kek sering dibakar dalam cawan tembikar individu, buah ramekin, atau acuan dan mengambil nama mereka dari cawan yang mereka telah dibakar. Ini adalah penggunaan nama yang telah berlarutan, dan nama "cupcake" kini diberikan kepada mana-mana kek kecil yang kira-kira saiz cawan 1. Nama "fairy kek" adalah huraian khayalan saiznya, yang sesuai untuk pihak peri pengecil untuk berkongsi. Kek fairy sementara Bahasa Inggeris berbeza dalam saiz lebih daripada Amerika cupcakes, mereka tradisional yang lebih kecil dan jarang ditambah lagi dengan aising rumit.
[[de:Cupcake]]
 
[[en:Cupcake]]
Jenis lain "kek cawan" yang disebut kek yang ramuan yang telah diukur mengikut isipadu, menggunakan cawan bersaiz standard, bukannya ditimbang. Resipi yang ramuan yang diukur menggunakan cawan bersaiz standard juga boleh hendak dibakar di dalam cawan; bagaimanapun, mereka lebih biasanya dibakar dalam tin sebagai lapisan atau roti. Dalam tahun kemudian, apabila penggunaan ukuran isipadu kukuh berdiri di dapur rumah, resipi ini dikenali sebagai 1234 kek atau kuih suku, yang dipanggil kerana mereka terdiri daripada empat bahan: 1 cawan mentega, dua cawan gula, tiga cawan tepung, dan empat telur. [3] [4] Mereka polos kek kuning, agak kurang kaya dan kurang mahal daripada kek paun, disebabkan menggunakan kira-kira separuh mentega telur dan banyak berbanding kek paun. Nama-nama kedua-dua kelas utama kek bertujuan untuk memberi isyarat kaedah untuk juru roti; "cup cake" menggunakan pengukuran kelantangan, dan "kek paun" menggunakan pengukuran berat [3]
[[es:Cupcake]]
 
[[eu:Cupcake]]
Di awal abad ke-21, satu trend untuk kedai kek cawan telah dilaporkan di Amerika Syarikat, bermain rasa nostalgia yang dibangkitkan oleh kek. Di New York City, kedai kek cawan seperti Magnolia Bakery telah mendapat publisiti dalam penampilan mereka pada rancangan televisyen popular seperti Seks dan HBO Bandar Raya. Pada tahun 2010, penyampai televisyen Martha Stewart menerbitkan sebuah buku masak khas untuk cupcakes. [5]
[[fa:کاپ کیک]]
 
[[fr:Cupcake]]
Cupcakes telah menjadi lebih daripada trend selama ini, mereka telah menjadi satu industri. Rachel Kramer Bussel, yang telah menulis blog tentang cupcakes sejak tahun 2004 di Cupcakes Ambil Kek, berkata bahawa "dalam dua tahun yang lalu, cupcakes benar-benar meletup" dengan kedai roti kek cawan-centric yang dibuka di seluruh negara. [6]
[[ga:Borróg]]
 
[[ko:컵케이크]]
 
[[is:Bollakaka]]
Kuali dan pelapik
[[nl:Cupcake]]
 
[[pl:Cupcake]]
Asalnya, cupcakes dibakar dalam cawan tembikar berat. Sesetengah pembuat roti masih menggunakan buah ramekin individu, cawan kecil kopi, cawan teh yang besar, atau lain kecil ovenproof tembikar jenis hidangan untuk cupcakes penaik.
[[pt:Cupcake]]
 
[[simple:Cupcake]]
 
[[sv:Cupcake]]
 
[[tr:Cupcake]]
 
[[zh:纸杯蛋糕]]
 
 
 
 
 
Kuali kek cawan, dibuat baja tin.
 
Cupcakes biasanya dibakar dalam tin muffin. Kuali ini paling kerap dibuat dari logam, dengan atau tanpa permukaan yang tidak melekat, dan pada amnya mempunyai enam atau dua belas lekukan atau "cawan". Mereka juga boleh dibuat daripada tembikar, silikon getah atau bahan-bahan lain. Secawan saiz standard adalah 3 inci (76 mm) diameter dan memegang kira-kira 4 auns (110 g), walaupun kuali untuk kedua-dua saiz kecil dan jumbo cupcakes wujud. [15] kuali Khas boleh menawarkan saiz dan bentuk yang berbeza.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Cupcakes mungkin kek kosong tanpa apa-apa aising atau hiasan lain. Ini telah dibakar di atas lembaran penaik sebuah flat di lapisan berganda pelapik kek cawan kertas.
 
Individu tepekan kes, atau pelapik kek cawan, boleh digunakan dalam penaik. Ini adalah sejenis lembaran bulat kertas nipis yang ditekan ke pusingan, bergalur bentuk cawan. Pelapik boleh memudahkan penyingkiran mudah daripada kek cawan dari tin selepas penaik, menyimpan cupcake yang lebih lembap, dan mengurangkan usaha yang diperlukan untuk membersihkan kuali. [15] Penggunaan pelapik juga dianggap sebagai pilihan yang lebih kebersihan apabila cupcakes sedang berpindah dari tangan ke tangan. Seperti kuali cupcake, saiz beberapa pelapik kertas boleh didapati, dari kecil untuk jumbo.
 
Di samping itu pada kertas, pelapik kek cawan boleh dibuat dari aluminium foil yang sangat nipis atau dalam versi bukan-guna, getah silikon. Kerana mereka boleh berdiri pada kerajang mereka sendiri, dan pelapik silikon juga boleh digunakan pada kertas yang rata penaik, yang menjadikan mereka popular di kalangan orang-orang yang tidak mempunyai tin khas muffin. Sesetengah pelapik kertas terbesar tidak bergalur dan dibuat daripada kertas yang tebal, kerap terguling di pinggir atas untuk kekuatan tambahan, bahawa mereka juga boleh berdiri bebas untuk penaik tanpa tin kek cawan. Sesetengah pembuat roti menggunakan dua atau tiga pelapik kertas nipis, sarang bersama-sama, untuk mensimulasikan kekuatan cawan foil satu.