Karma: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Menurut ajaran [[Buddha]], [[undang-undang]] '''karma''', menyatakan: `bagi setiap peristiwa yang berlaku, akan disusuli oleh peristiwa yang lain yang berlaku akibat peristiwa pertama, dan peristiwa kedua ini akan membawa nikmat atau sebaliknya bergantung kepada kepada sebab musabab peristiwa pertama.' Sekiranya peristiwa pertama berlaku bukan disebabkan [[nafsu]], kerakusan dan sifat-sifat yang buruk maka pembuatnya akan mendapat kenikmatan dan kebahagiaan. Manakala jika peristiwa pertama adalah disebabkan nafsu dan segala sifat yang buruk, maka pembuatnya akan menerima padah.
 
Menurut [[''[[Upanishads|Chandogya Upanishad'']]'' salah satu [[kitab]] di dalam agama Hindu, doktrin karma meneybut bahawa mereka yang bersifat terpuji akan dimasukkan kedalam rahim baik kaum Brahmin, Kshatriya, atau Vaisya; tetapi mereka yang bersifat tercela akan masuk ke dalam rahim busuk seekor anjing, khizir atau pariah.
 
Dengan kata lain, setiap [[manusia]] harus bertanggungjawab atas segala yang dilakukan dan akan menerima balasannya yang setimpal.