Pertempuran Jambatan Gemencheh: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Abangmanuk (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[image:gemenchehbrige.jpg|thumb|right|"Black Jack" Galleghan memilih untuk menyerang hendap pasukan Jepun di Jambatan Gemencheh]]
'''Pertempuran Jambatan Gemencheh''' adalah satu pertempuran di antara askar-askar [[Australia]] dengan askar [[Jepun]] semasa [[Perang Dunia II]]. Semasa [[Pertempuran Malaya]], satu pertempuran sengit telah berlaku di antara pasukan Tentera Australia dari batalion 2/30 Infantri Australia dari Divisyen Ke-8 Australia dan pasukan tentera Jepun di jambatan Gemencheh berhampiran Gemas. Pertempuran ini adalah pertama kalinya askar Australia bertembung dengan askar-askar Jepun.
 
'''Pertempuran Jambatan Gemencheh''' adalah satu pertempuran di antara askar-askar [[Australia]] dengan askar [[Jepun]] semasa [[Perang Dunia II]]. Semasa [[Pertempuran Malaya]], satu pertempuran sengit telah berlaku di antara pasukan Tentera Australia dari batalion 2/30 Infantri Australia dari Divisyen Ke-8 Australia dan pasukan tentera Jepun di jambatan [[Gemencheh]] berhampiran [[Gemas]]. Pertempuran ini adalah pertama kalinya askar [[Australia]] bertembung dengan askar-askar Jepun.
Askar-askar dari Batalion 2/30 Infantri dari Divisyen ke-8, Tentera Imperial Australia dihantar untuk menentang kemaraan askar-askar Jepun dari arah [[Kuala Lumpur]]. Batalion 2/30 infantri Australia di bawah pemerintahan Leftenan Kolonel "Black Jack" Galleghan.
 
Askar-askar dari Batalion 2/30 Infantri dari [[Divisyen ke-8 Australia]], [[Tentera Imperial Australia]] dihantar untuk menentang kemaraan askar-askar Jepun dari arah [[Kuala Lumpur]]. Batalion 2/30 infantri Australia di bawah pemerintahan Leftenan Kolonel "Black Jack" Galleghan.
Leftenan Kolonel "Black Jack" Galleghan memilih untuk menyerang hendap pasukan Jepun di Jambatan Gemencheh yang menghubungkan bandar [[Gemas]] dan [[Tampin]]. Pasukan Jepun telah mara melewati [[Tampin]] dan perlu menyeberangi jambatan tersebut untuk sampai ke [[Gemas]].
 
Leftenan Kolonel "Black Jack" Galleghan memilih untuk menyerang hendap pasukan Jepun di Jambatan [[Gemencheh]] yang menghubungkan bandar [[Gemas]] dan [[Tampin]]. Pasukan Jepun telah mara melewati [[Tampin]] dan perlu menyeberangi jambatan tersebut untuk sampai ke [[Gemas]].
 
Pada [[14 Januari]] [[1942]], Kompeni B dari batalion 2/30 Infantri Australia melancarkan satu serang hendap ke atas pasukan askar-askar Jepun untuk menahan kemaraan mereka arah ke selatan. Semasa pasukan Jepun itu melepasi kawasan [[serang hendap]], jambatan itu diletupkan. Pertempuran berterusan selama dua hari. Setelah dua hari bertempur, pasukan askar Australia berundur melalui [[Gemas]] ke Estet Fort Rose.
 
Dalam pertempuran ini, Batalion 2/30 Infantri mengalami korban perang seramai 81 orang anggota yang terkorban, cedera ataupun hilang, sementara kemalangan di pihak Divisyen ke-5 Infantri Jepun dianggarkan 1,000 orang. Satu tanda peringatan didirikan berhampiran Jambatan Gemencheh di laluanLaluan 1 untuk memperingati mereka yang gugur.
 
Empat hari kemudian, satu lagi pertembungan di antara askar Australia dan askar Jepun berlaku di [[Pertempuran Parit Sulong|Parit Sulong]]. Dalam pertempuran itu, askar [[Australia]] terkepung dan dikalahkan. Mereka yang tercedera telah dibunuh dalam kejadian [[pembunuhan beramai-ramai di Parit Sulong]].
 
==Pautan Luar==