Pengimejan resonans magnet: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
AvocatoBot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.7.3) (bot mengubah: hu:Mágnesesrezonancia-képalkotás; perubahan kosmetik
Baris 1:
MRI - '''Magnetic Resonance Imaging'''. Gambaran keratan rentas badan yang diambil dengan menggunakan daya magnet yang kuat mengelilingi anggota badan tersebut. Berbeza dengan "CT scan", MRI tidak mendedahkan pesakit kepada radiasi disebabkan tiada penggunaan X-ray dalam proses tersebut.
 
<div style="float:right;text-align:center;padding-left:10px">[[ImageFail:MRI head side.jpg]]<br />
Imej MRI</div>
 
Baris 13:
Walaupun kelakuan nuklear atomik dalam contoh terpenting bagi teknik ini, penggunaan istilah nuklear dihindari untuk mengelakkan kebimbangan tidak berasas disebabkan kebimbangan atau kerisauan yang timbul dengan kaitan antara perkataan "nuklear" dengan teknologi digunakan dalam [[senjata nuklear]] dan risiko bahan radioaktif. Berbeza dengan teknologi senjata nuklear, nuklei berkait dengan MRI wujud dan sedia ada samaada teknik ini digunakan atau tidak.
 
Salah satu kelebihan tinjau MRI adalah, menurut pengetahuan perubatan masa kini, ia tidak merbahaya kepada pesakit. Berbanding dengan CT scans "computed axial tomography" yang menggunakan axial tomographi berkomputer yang melibatkan dos radiasi mengion, MRI hanya menggunakan medan magnet kuat dan radiasi tidak mengionkan "non-ionizing" dalam jalur frekuensi radio. Bagaimanapun, perlu diketahui bahawa pesakit dengan bendasing logam (seperti serpihan peluru) atau implant terbenam (seperti tulang Titanium buatan, atau pacemaker tidak boleh discan di dalam mesin MRI, disebabkan penggunaan medan megnet yang kuat.
 
Satu lagi kelebihan scan MRI adalah kualiti imej yang diperolehi kebiasaannya revolusi lebih baik berbanding CT scan. Lebih-lebih lagi untuk scan [[otak]] dan [[tulang belakang]] walaupun dicatatkan bahawa CT scan kadang-kala lebih berguna untuk kecacatan tulang.
Baris 19:
Membayangkan kepentingan asas dan applikasi MRI dalam bidang perubatan, [[Paul Lauterbur]] dan Sir [[Peter Mansfield]] dianugerah Nobel Prize pada [[2003]] dalam Physiologi atau Perubatan|Hadiah Nobel dalam Perubatan untuk jumpaan mereka mengenai MRI.
 
== MRI scan khusus ==
 
{{Link FA|eu}}
{{Link FA|sk}}
{{Link FA|zh}}
 
{{Link FA|eu}}
 
[[ar:تصوير بالرنين المغناطيسي]]
Baris 52 ⟶ 51:
[[lb:Magnéitresonanztomographie]]
[[lt:Magnetinio rezonanso tomografas]]
[[hu:Mágnesesrezonancia-képalkotás]]
[[hu:MRI]]
[[nl:MRI-scanner]]
[[ja:核磁気共鳴画像法]]