1 Utama: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 113.210.231.167 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Irfanshaharuddin
Baris 16:
}}
 
'''1 Utama''' atau secara tidak rasminya '''One Utama''' ialah pusat membeli-belah terkenal di [[Bandar Utama]], [[Petaling Jaya]], [[Selangor]], [[Malaysia]]. 1 Utama dibangunkan dan dikendali oleh Bandar Utama City Centre Sdn Bhd. 1 Utama merupakan pusat beli-belah terbesar di Malaysia dan yangsalah kesatu pusat beli-4belah terbesar didunia<ref>[http://www.emporis.com/pdf/Pressrelease_20120207_ENG.pdf Emporis: 1 Utama Shopping Centre]</ref>. Keluasan binaan kasarnya berjumlah 5 juta kaki persegi (465,000 m²) <ref name="firsts">Gomez, Jennifer (May 11, 2006). "Many firsts for 1Utama", p. 22. ''The Sun'' (Malaysia).</ref>. Sambungan baru pusat ini (dikenali ramai sebagai 'New Wing' iaitu bangunan baru) dibuka pada Disember 2003<ref name="firsts"/> dan dirasmikan oleh [[Sultan Selangor]], DYMM [[Sultan Sharafuddin Idris Shah Al-Haj]] pada [[2 April]] [[2004]].
 
==Pengunjung==
Baris 22:
 
==Penyewa==
Dibangunan lama 1 Utama, kedai-kedai yang menduduki iaitu termasuk gedung beli-belah dan pasaraya [[ÆON]] (dahulu di kenali sebagai [[JUSCO]]) dengan 3 tingkat. Manakala[[Isetan]] gedungpula, beli-belahakan yangdibuka keduapada pulatahun iaitu2012 [[Isetan]]nanti dengan 3 tingkat. Gedung pakaian dari Jepun iaitu Uniqlo, merupakan yang ketiga gedungnya di Malaysia dan mempunyai 23 tingkat. Manakala butik fasyen yang terdapat disinipula seperti Bershka, Esprit, Padini Authentics, Hush Puppies, Nichii, Levi's, Dockers, Morgan de Toi, Giordano dan banyak lagi. Popular merupakan gedung buku yang terdapat didalam bangunan ini.
 
Dibangunan baru pula, terdapat gedung beli-belah iaitu [[Parkson]] dengan 3 tingkat. Tangs gedung pakaian mewah dari Singapura akan dibuka pada 2012 nanti dengan mempunyai 2 tingkat. PasarayaCold didalam bangunan iniStorage pula, iaitu Coldpasaraya Stroagedidalam bangunan ini. Gedung buku yang terdapat disini iaitu MPH dengan 2 tingkat. Manakala, butikButik-butik jenama fasyen adalahpula seperti Michael Kors,iaitu French Connection, Coach, Armani Exchange, DKNY, Calvin Klein, Guess, Massimo Dutti, Zara, Pull and Bear, Bebe, Raoul, Charles & Keith, Gap, Top Shop, Top Man, Miss Selfridge, Dorothy Perkins, Laura Ashley, Tommy Hilfiger, Cotton On, Quiksilver, Jaspal, Pierre Cardin, Padini Concept Store, Lacoste, Forever 21, Marks and Spencer dan banyak lagi.
 
Restoran dan kedai makan yang terdapat didalam kedua-dua bangunan ini seperti TGI Friday's, Chili's Grill & Bar, medan selera Food Republic, Fish & Co., A&W, [[Burger King]], [[KFC]], [[McDonald's]], [[Pizza Hut]], [[Long John Silver's]], [[Starbucks]], [[Nando's]] Pizza Milano, Carl's Jr., Kenny Rogers Roasters, Delicious dan banyak lagi.
 
1 Utama juga merupakan kompleks beli-belah di Malaysia yang menempatkan dua buah [[pawagam]]. PawagamYang pertama yangPawagam terletakTGV dibangunan lama, iaitu Tanjung Golden Village (TGV) pada dahulunyadengan mempunyai 7 dewan tayangan tetapi telah ditutup dan sekarang telahdalam proses dinaiktarafuntuk menaiktaraf kepada 12 dewan tayangan yang akan dibuka pada tahun 2012 nanti. Pawagam kedua pula, dibangunan baru iaitu [[Golden Screen Cinemas|Pawagam GSC]] denganyang mempunyai 1213 dewan tayangan dandengan 1 dewan tayangan kelas pertama.
 
Rujuk [http://www.1utama.com.my/Tenant/tenantlist.aspx senarai penuh penyewa 1 Utama].
 
==Perhentian bas==