331 SM: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: simple:331 BC
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.7.3) (bot mengubah: fr:−331; perubahan kosmetik
Baris 22:
<br clear=all>
 
== Peristiwa ==
=== Mengikut tempat ===
==== Yunani ====
* Semasa [[Alexander Agung|Alexander]] bertempur di Asia, [[Agis III]] dari [[Sparta]] yang memanfaatkan diri dengan ketidakhadiran raja Macedon di [[Yunani]], mengetuai sebilangan kota Yunani dalam pemberontakan. Dengan wang Parsi dan 8,000 orang askar upahan Yunani, beliau mempertahankan [[Crete]] daripada serangan Macedon. Di [[Peloponnesus]], Agis menumpaskan sebuah angkatan tentera di bawah [[Coragus]], jeneral Macedon, dan walaupun [[Athens]] mengekalkan pendirian yang berkecuali, beliau disertai oleh [[Elis]], [[Achaea]] (kecuali Pellene) dan [[Arcadia]], melainkan [[Megalopolis, Greece|Megalopolis]] yang merupakan ibu kota Arcadia yang amat bersikap anti-Sparta. Tentera Agis III mengepung kota itu.
* Alexander bertolak dari [[Mesir kuno|Mesir]] dan mengetuai angkatan tenteranya menuju [[Phoenicia]]. Beliau meninggalkan [[Cleomenes dari Naucratis]] sebagai [[nomark]] (gabenor provinsi) untuk memerintah Mesir.
* [[1 Oktober]] - Alexander dari Macedon menang dalam [[Pertempuran Gaugamela]] (dekat [[Ninevah]] kuno) terhadap Raja Darius III dari [[Empayar Parsi|Parsi]]. Darius III memusingkan ratanya dan melarikan diri, walaupun orang-orang bawahannya terus bertempur. Alexander mengejar askar-askar Parsi yang ditewaskan ke [[Arbil|Arbela]], tetapi Darius melarikan diri dengan pasukan askar berkuda [[Bactria]] dan askar-askar upahan Yunaninya masuk ke [[Medes|Media]].
* Alexander menjadi tuan Empayar Parsi, dan menamatkan Dinasti [[Achaemenid]]. [[Babylon]] dan [[Susa]] membuka pinta kota mereka untuk Alexander Agung. Di ibu kota Susa, Alexander memperoleh harta karun yang besar yang bernilai 50,000 [[talen]] emas.
 
==== Republik Rom ====
* Puak [[Gaul]] daripada masyarakat [[Senon]] mengikat perjanjian perdamaian dengan [[Republik Rom|Rom]] dan dengan itu, memasuki sebuah tempoh hubungan persahabatan yang berlanjutan selama abad itu.
 
==== Itali Selatan ====
* [[Alexander dari Epirus]] menawan [[Heraclea]] daripada [[Lucani]], serta Terina dan Sipontum daripada [[Bruttii]].
* Kota [[Taranto|Tarentum]] menentang Alexander dari Epirus apabila ia menyedari bahawa Alexander bertujuan untuk mencipta sebuah kemaharajaan sendiri di [[Itali]] selatan. Alexander ditewaskan dan dibunuh dalam [[Pertempuran Pandosia]] di tebing Sungai [[Acheron]].
 
== Kelahiran ==
 
 
 
== Kematian ==
* [[Alexander I dari Epirus]], raja Dinasti Aeacid di [[Epirus]] (lahir k.k. [[370 SM]])
 
[[Kategori: 331 SM | ]]
 
[[ast:331 edC]]
Baris 65:
[[eu:K. a. 331]]
[[fa:۳۳۱ (پیش از میلاد)]]
[[fr:-331−331]]
[[fy:331 f. Kr.]]
[[gl:-331]]