Sungai Besar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 5:
Sungai Besar merupakan pusat bandar di daerah Sabak Bernam. Sungai Besar terletak di sebelah barat daya pusat bandar daerah Sabak Bernam. Kedudukannya ialah kira-kira 7 kilometer dari [[Sekolah Agama Menengah Tinggi Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah]], Batu 38, Sabak Bernam. Kawasan ini terletak lebih kurang 120 kilometer dari utara Kuala Lumpur. Perjalanan dengan menaiki kereta dari Sekolah Agama Menengah Tinggi Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Batu 38, Sabak Bernam ke Sungai Besar mengambil masa kira-kira 15 minit.
 
Penduduk Sungai Besar dianggarkan berjumlah 22,673 di mana 43% adalah dalam lingkungan umur antara 20 tahun ke 55 tahun. Daripada jumlah keseluruhan penduduknya, 6373% terdiri dari [[Melayu]], [[Cina]] (3323%) dan [[India]] (3.5%)<ref>''Data Demografi Negeri dan Pihak Berkuasa Tempatan Negeri Selangor Darul Ehsan 2006''. Unit Perancang Ekonomi Negeri Selangor</ref>.
 
Majoriti penduduk Sungai Besar terdiri daripada kaum tani dan nelayan. Bersawah [[padi]] adalah pekerjaan utama, selain berkebun [[kelapa]] dan [[kelapa sawit]] serta menangkap [[ikan]]. Sungai Besar menjadi pusat pentadbiran [[Majlis Daerah Sabak Bernam]] di mana pejabat-pejabat kerajaaan dan Majlis Daerah terletak di [[pekan]] Sungai Besar.