Ahmad Abd Talib: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'Datuk '''Ahmad Abd Talib''' adalah seorang wartawan dari NSTP dan dilantik sebagai Pengarah Eksekutif, Editorial dalam Lembaga Pengarah NSTP pada 1 ...'
 
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
 
==Kerjaya==
Ahmad Abd Talib memulakan kerjayanya dalam bidang kewartawanan bermulakerjaya sebagai seorang [[wartawan]] dengan [[BERNAMA]] (1972) ; [[Business Times]] (Malaysia) Sdn Bhd (ketika itu dikenali sebagaidahulunya Kewangan Penerbitan Sdn Bhd) (1978) dan [[Berita Harian]] (1985).Beliau turut memulakan Travel Times, Cars, Bikes dan Trucks.
 
Ahmad menjadi Penolong Pengarang Berita Harian (1987) ; Pengarang Berita [[New Straits Times]] ; Ketua Pengarang Berita, Pengarang Bersekutu dan Penolong Pengarang Kumpulan (1991-1996). Seterusnya dilantik sebagai Pengarang Kumpulan, New Straits Times (1998) ; Pengurus Besar Kumpulan dan Komunikasi dan Pemasaran Editorial (2004).
Baris 10:
Beliau bersara awal daripada Kumpulan NSTP pada 2005 . Beliau keluar dari NSTP semasa [[Perdana Menteri Malaysia]], Tun [[Abdullah Ahmad Badawi]] menjadi [[Presiden UMNO]].<ref>[http://www.theedgemalaysia.com/commentary/16115-ahmad-talib-heads-back-to-nst.html Ahmad Talib Heads Back to NST]</ref> [[Abdullah Ahmad]] [[Kok Lanas]] juga dikeluarkan dari NSTP .
 
Pada Jun 2005 - November 2006 beliau menyertai kumpulan [[Maxis]] Communication Bhd sebagai penasihat kepada CEO Datuk [[JamaluddinJamaludin Ibrahim]] selama dua tahun . Pada 2009 menyertai semula NSTP pada 2009 selepas Perdana Menteri baru, Datuk Seri [[Najib Razak]] dilantik. <ref>[http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/6/11/business/4094693&sec=business Ahmad Talib is Media Prima, NSTP exec director]</ref> Perkhidmatan Datuk [[Kamarulzaman Zainal]] di [[Media Prima]] dan Datuk [[Hishamuddin Aun]] di NSTP ditamatkan mulai 30 Jun 2009. Media Prima menguasai pelbagai media seperti [[TV3]], [[ntv7]], [[TV8]], [[TV9]], New Straits Times, Berita Harian, [[Harian Metro]], [[Business Times]] ; NST Online dan [[Gua]].
 
Selain itu, Ahmad Talib juga berkhidmat sebagai Pengarah Eksekutif Berita dan Operasi Editorial [[Media Prima]] Berhad, syarikat induk NSTP. <ref>[http://www.nstp.com.my/?page_id=5 About NSTP Group ]</ref>