Izrail: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
AvocatoBot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot mengubah: diq:Gangêr
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.7.3) (bot menambah: uz:Azroil; perubahan kosmetik
Baris 5:
'''`Izra'il''' ([[Bahasa Arab]]: عزرائیل) ialah nama yang masyhur bagi mala'ikat yang ditugaskan untuk mencabut nyawa menurut kepercayaan orang-orang Islam. Perkataan `Izra'il dipercayai berasal daripada bahasa `Ibrani atau [[Hebrew]] yang bermaksud '''hamba Allah'''. Nama `Izrail tidak pernah disebutkan di dalam [[Al-Qur'an]] atau [[hadis]] sebaliknya mala'ikat yang ditugaskan untuk mencabut nyawa dipanggil (Malaikat Maut) ''Malaku l-Mawt'' ('''ملك الموت'''). Bagaimanapun, malaikat maut ini juga dikenali sebagai Izrail dalam bahasa Melayu dan dalam bahasa Inggeris sebagai ''Izrail'', ''Izrael'', ''Azrael'', ''Azrail'', ''Azraille'', atau ''Ozryel''. Secara harafiah terjemahan namanya membawa erti ''yang dibantu oleh Tuhan'' (Whom God Helps).
 
== Pendapat Ulama Tentang Nama `Izra'il ==
1. Hafiz ibn Hajr telah membuat perbincangan mendalam mengenai nama malaikat maut, dalam bukunya Al-Imtaa <ref>"Al-Imtaa"</ref>. Dia menyebut beberapa hadis, sungguhpun lemah, yang menyebut nama malaikat maut sebagai Izrail (''Izrael'').
 
<br />
2. Ibnu Kasir telah berkata dalam [[Al-Bidayatu Wan-Nihayah]] (1/49)<ref>Al-Bidayah Wan-Nihayah (1/49)</ref>:
<blockquote>
Baris 14:
</blockquote>
 
<br />
3. Dan telah berkata As-Sanadiy:
<blockquote>
Baris 20:
</blockquote>
 
<br />
4. Dan Al-Manawiy telah berkata dalam [[Faydhu l-Qadir]] (3/32)<ref>Faydhu l-Qadir (3/32)</ref> selepas dia menyebut bahawa Malaku l-Mawt telah tersebar bahawa namanya `Izra'il, dia berkata:
<blockquote>
Baris 26:
</blockquote>
 
<br />
5. Dan telah berkata As-Syaykh Al-Albaniy dalam ta`liqnya terhadap kata-kata At-Tahawiy:
<blockquote>
Baris 32:
</blockquote>
 
<br />
5. Dan Asy-Syaykh Ibnu `Usaymin telah berkata:
<blockquote>
Baris 38:
</blockquote>
 
== Kematian ==
Disebutkan, ketika Allah SWT mencipta Al-Maut (kematian) dan menyerahkan kepada malaikat Izrail, maka berkata malaikat Izrail: "''Wahai Tuhanku, apakah Al-Maut itu?''". Maka Allah SWT menyingkap rahsia Al-Maut itu dan memerintah seluruh malaikat menyaksikannya. Setelah seluruh malaikat menyaksikannya Al-Maut itu, maka tersungkurlah semuanya dalam keadaan pengsan selama seribu [[tahun]]. Setelah para malaikat sedar kembali, bertanyalah mereka: "''Ya Tuhan kami, adakah makhluk yang lebih besar dari ini?''" Kemudian Allah SWT berfirman: "''Akulah yang menciptakannya dan Akulah yang lebih Agung daripadanya. Seluruh makhluk akan merasakan Al-Maut itu''".
 
Baris 51:
Dalam [[Wabak Mesir#Kematian anak sulung (11:1 - 12:36) מכת בכורות|wabak Mesir]] yang kesepuluh, apabila Tuhan menurunkan azab untuk merampas semua nyawa anak sulung, disebut yang Malaikat Izraillah yang mengambil semua nyawa tersebuut dengan izin Allah.
 
== Rujukan ==
<references/>
 
 
== Pautan luar ==
* {{en}} [http://www.bt.com.bn/en/friday_special/2007/11/09/getting_close_to_angel_of_death Getting close to Angel of Death. 11 Disember 2007.]
 
== Lihat juga ==
* [[Penciptaan Adam]]
 
Baris 82:
[[nl:Azraël (engel)]]
[[ja:アズラーイール]]
[[uz:Azroil]]
[[pl:Azrael]]
[[pt:Azrael]]