Hang Tuah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Master of Books (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Master of Books (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:TuahNatlHistoryMuseumKL.jpg|thumb|225px|'''Arca Hang Tuah''' oleh pengarca Malaysia, Heng Eow Lin, dari Kulim, Kedah. ''Gambar oleh: [http://allmalaysia.info/news/story.asp?file=/2005/8/23/arts/11835922&sec=mi_artists The Star Online.]'']]
 
'''Hang Tuah''' ialah seorang pahlawan legenda berbangsa [[Melayu]] pada masa pemerintahan Sultan [[Melaka]] di [[abad ke-15]](Kerajaan Melaka bermula pada 1400-1511 A.D). Menurut rekod sejarah, beliau lahir di Kampong Sungai Duyong, Melaka kira-kira dalam tahun 1444 A.D. Bapanya bernama Hang Mahmud manakala ibunya pula ialah Dang Merdu Wati. Bapanya juga pernah menjadi hulubalang istana yang handal suatu ketika dulu, begitulah juga ibunya yang merupakan keturunan dayang di istana. BeliauHang Tuah ialah [[Laksamana]] yang terkenal dengan kesetiaannya kepada Raja dan merupakan petarung silat yang amat handal dan tiada tolok bandingnya.
 
Sema
Pada masa mudanya, Hang Tuah beserta empat teman seperjuangannya, [[Hang Jebat]], [[Hang Kasturi]], [[Hang Lekir]], dan [[Hang Lekiu]] membunuh sekelompok orang mengamuk di desa yang didiami oleh Bendahara Melaka. Bendahara (sedarjat dengan [[Perdana Menteri]] dalam sistem pemerintahan sekarang) daripada [[Melaka]] mengetahui kehebatan mereka dan mengambil mereka untuk bertugas di [[istana]].