Rafael Benítez: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Botrie (bincang | sumb.)
k Bot: perubahan kosmetik
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Botrie (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Zscout370
Baris 1:
'''Rafael Benítez''' Maudes (dilahirkan [[16 April]] [[1960]] di [[Madrid]], [[Sepanyol]]) ialah seorang pengurus bola sepak berbangsa [[Sepanyol]]. Biasanya dia dipanggil Rafa Benitez sahaja. Rafael Benítez menjadi pengurus Liverpool sejak tahun [[2004]]. Beliau adalah orang Sepanyol yang pertama menjadi pengurus [[Liverpool F.C.|Liverpool]]
 
== Biografi ==
[[FailImage:Rafael Benitez.JPG|thumb|250px|Rafael Benítez]]
Sebelum menjadi pengurus [[Liverpool F.C.|Liverpool]], beliau menjadi pengurus di [[Valencia CF]], [[CD Tenerife]], [[CF Extremadura]], [[CA Osasuna]], [[Real Valladolid]] dan juga pengurus pasukan B di [[Real Madrid C.F.]]
 
Baris 11:
Bentitez menjadi pengurus ketiga, selepas [[Bob Paisley]] dan [[Jose Mourinho]] yang memenangi [[Piala UEFA]] dan [[Piala Eropah]] dalam musim berturut-turut [http://www.anfield-online.co.uk/squad/st_benitez.html]. Beliau adalah pengurus pertama mencapai kejayaan ini dengan dua kelab yang berlainan. Beliau adalah pengurus Liverpool yang kedua, selepas [[Joe Fagan]], yang menang [[Piala Eropah]] dalam musim pertamanya.
 
=== Musim 2005-2006 ===
 
Untuk musim 2005/06, Benitez terus menguatkan pasukannya. Beliau membawa masuk [[Peter Crouch]], [[Boudewijn Zenden|"Bolo" Zenden]], [[Mohamed Sissoko]] dan [[Pepe Reina]]. Bulan [[Januari]] [[2006]] melihat beliau membuat kejutan dengan membawa pulang [[Robbie Fowler]] ke Anfield. Pemain yang bermasalah ataupun tidak konsisten seperti [[El Hadji Diouf]] dilepaskan. lain-lain pemain yang dilepaskan termasuk [[Milan Baros]] ke [[Aston Villa]], [[Igor Biscan]] ke [[Olympiakos]], [[Antonio Nunez]], [[Vladimir Smicer]], [[Stephan Henchoz]], [[Gregory Vignal]], [[Mauricio Pellegrino]], [[Jose Miguel Gonzales Rey|Josemi]] dan [[Alou Diarra]].
 
Kesannya, Liverpool menjadi lebih konsisten, dan berjaya mengurangkan jurang mata dengan [[Chelsea F.C.|Chelsea]]. Liverpool menamatkan musim di tangga ketiga Liga Perdana, satu mata di belakang [[Manchester United]] dan berjaya melayakkan diri ke pertandingan Liga Juara-Juara.
Baris 21:
Benitez juga membawa masuk pemain-pemin muda untuk dijadikan pelapis untuk skuad masa depannya. Antara yang dibawa masuka dalah [[Paul Anderson]], [[Besian Idrizaj]], [[Godwin Antwi]] dan [[Miki Roque]]. [[Mark Gonzalez]] yang hendak dibawa masuk tidak kesampaian kerana tidak diberikan permit kerja oleh pihak berkuasa British. [[Mark Gonzalez]] kemudiannya dipinjamkan kepada [[Real Sociedad]] hingga akhir musim. [http://www.liverpoolfc.tv/news/drilldown/N149606050809-0917.htm]
 
=== Musim 2006-2007 ===
 
Untuk musim 2006-2007, Benitez membawa masuk pemain pertahanan [[Gabriel Paletta]] daripada kelab [[Banfield]] di [[Argentina]], [[Jermaine Penannt]] dari [[Birmingham City]], [[Craig Bellamy]] dari [[Blackburn Rovers]] dan [[Fabio Aurelio]] daripada [[Valencia C.F.]]. Setelah tertangguh selama 1 tahun, akhir [[Mark Gonzalez]] diberikan permit kerja untuk beraksi untuk Liverpool. [http://www.liverpoolfc.tv/team/squad/gonzalez2/] Benitez menyatakan hasratnya untuk membawa seorang lagi striker ke Liverpool dan berusaha untuk membawa [[Dirk Kuyt]] dari [[Feyenood]], tetapi harga yang diletak oleh [[Feyenood]] terlalu tinggi. Benitez juga ingin membawa [[Daniel Alves]] ke liverpool, tetapi harga untuk pemain itu terlalu mahal, dan Benitez memilih untuk membeli [[Jermaine Pennant]] sebagi alternatif.
Baris 29:
Latihan pra-musim dijalankan di Switzerland. Perlawanan persahabatan pra musim melihat Liverpool mengalahkan Wrexham 2-0 dan Crewe Alexandra dengan 1-0, tetapi tewas kepada FC Kaiserslautern 2-3, tewas kepada Grasshopper Zurich 2-0 sebelum tewas teruk kepada FSV Mainz 5-0. Kekalahan disebabkan oleh kesilapan individu pemain-pemain muda pertahanan, seperti [[Jack Hobbs]] dan [[Gabriel Paletta]]. Benitez menyatakan keyakinan beliau bahawa Liverpool akan bangkit semula apabila bertemu [[Maccabi Haifa]] dalam perlawanan kelayakan Liga Juara-Juara pada 9 Ogos. Bentitez juga menyatakan kekalahan dalam perlawanan pesahabatan tidak perlu diambil serius. [http://www.liverpoolfc.tv/news/drilldown/N153107060809-0832.htm] pendapat beliau dikukuhkan apabila Liverpool menang 2-1 hasil jaringan [[Craig Bellamy]] dan [[Mark Gonzalez]].
 
=== Persaingan Dengan Jose Mourinho ===
 
Liverpool dan [[Chelsea F.C.|Chelsea]] bukan musuh tradisi, musuh tradisi [[Liverpool F.C.|Liverpool]] adalah [[Manchester United]] dan [[Everton F.C.]]. Tetapi sejak kemunculan Rafael benitez dan [[Jose Mourinho]], Liverpool dan [[Chelsea F.C.|Chelsea]] telah menjadi musuh, disebabkan oleh "perbalahan" di antara [[Jose Mourinho]] dan Rafael Benítez. Walaupun [[Jose Mourinho]] menyatakan tiada perbalahan di antara dirinya dan Benitez. [http://www.espnstar.com/facup/facup_gamedetails_1671570.html]
Baris 37:
Persaingan mereka berterusan. [[Liverpool F.C.|Liverpool]] menguasai permainan dalam perlawanan separuh akhir [[Piala F.A.]] tahun 2006 di [[Old Trafford]], dan [[Liverpool F.C.|Liverpool]] menang 2-1. [[Jose Mourinho]] terlalu marah sehingga enggan berjabat salam dengan Benitez selepas perlawanan. [[Jose Mourinho]] seperti biasa menyalahkan pengadil dan bukannya kesilapan taktikal beliau sebagai punca kekalahan. Selepas permainan itu, [[Jose Mourinho]] ditanya sama ada [[Liverpool F.C.|Liverpool]] akan mencabar kejuaraan musim 2006-2007. mourinho menjawab bahawa [[Liverpool F.C.|Liverpool]] tidak ada peluang. Kata beliau , "''I think in the Premiership they have no chance. Not over 40 matches. But maybe they surprise me.''"
 
Sebelum bermula musim 2006-2007, Jose Mourinho mengulas bahawa chelsea akan dicaabr oleh [[Arsenal]] dan [[Manchester United]] dan bukannya [[Liverpool F.C.|Liverpool]]. Beliau menuduh [[Liverpool F.C.|LiverpoolbermainLiverpool]]bermain corak yang membosankan, dan bermain cara defensif. Rafa benitez sekali lagi enggan mengulas banyak dan berkata ''I know him and I know how he likes to play these kind of games, but I like the games you play for 90 minutes, not the games before and after.''.
 
Selang beberapa hari kemudian, [[Jose Mourinho]] berkata beliau tidak ada masalah dengan Benitez, tetapi dia tidak tahun sama Benitez mempunyai masalah dengan beliau. [http://icnewcastle.icnetwork.co.uk/0200sport/0100football/tm_objectid=17551475%26method=full%26siteid=50081%26headline=don%2dt%2dmake%2dme%2dthe%2dbad%2dboy-name_page.html] Beliau juga berkata [[Liverpool F.C.|Liverpool]] akan menghadapi masalah keyakinan kalau tewas kepada pasukannya dalam perlawanan Charity Shield 2006 kerana [[Chelsea F.C.|Chelsea]] akan bermain hanya pada tahap 50%. [http://soccernet.espn.go.com/news/story?id=375666&cc=5739] [http://home.skysports.com/list.aspx?HLID=409393&CPID=8&title=Mourinho+steps+up+mind+games&lid=&channel=Football_Home&f=rss&clid=8] [http://www.liverpool.vitalfootball.co.uk/article.asp?a=26979]
 
=== Lanjutan Kontrak ===
Pada [[2 Jun]] [[2006]], Benitez menandatangani perlanjutan kontraknya dengan Liverpool FC untuk 4 tahun lagi. Rafael Benitez kini popular dengan penyokong-penyokong Liverpool. Ini mententeramkan desas desus yang [[Real Madrid C.F.]] mahu melantik beliau sebagai Pengurus.
 
Sikapnya yang merendah diri dan bersederhana berlainan dengan keangkuhan yang ditunjukkan oleh [[Jose Mourinho]]. dengan pemain pula, beliau berterus terang. Menurut [[Jamie Carragher]], Benitez tidak mengucapkan syabas kepadanya selepas Liverpool menewaskan Juventus, sebaliknya Benitez menegur [[Jamie Carragher]] kerana mainan pertahanan Liverpool malam itu tidak seperti yang diharapkan. [http://www.squarefootball.net/article/article.asp?aid=3070] Benitez juga tidak segan silu membetulkan kesilapan beliau - [[Fernando Morientes]], [[Josemi]], [[Antonio Nunez]] dam [[Mauricio Pellegrino]] semuanya dilepaskan oleh Benitez setelah gagal menyesuaikan diri dengan permainan Liverpool.
 
Beliau diterima ramai, sama ada menyertai penyokong-penyokong [[Liverpool F.C.|Liverpool]] di sebuah pub di [[Cologne]], [[Jerman]] [http://www.liverpoolfc.tv/news/drilldown/N148088050309-1830.htm] pada malam sebelum perlawanan menentang [[Bayer Leverkusen]] [http://www.liverpoolfc.tv/news/drilldown/N148088050309-1830.htm], ataupun perarakan poster "Rafatollah" di luar [[Stadium Millennium]] di [[Cardiff]], Rafael Benitez akan menjadi satu lagenda di [[Liverpool F.C.|Liverpool]]. Jikalau beliau belum lagi jadi lagenda.