Solat fardu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 6:
# [[solat Isyak]] - 4 rakaat<br>
 
Solat fardu lima waktu sehari semalam adalah [[ibadat]] yang paling asas dalam [[Islam]]. Penganut ugamaagama [[Islam]] percaya bahawa di akhiratAkhirat kelak amalan yang pertama sekali disoal adalah solat. Sekiranya solat seseorang itu sempurna maka barulah ditanyakan tentang amalan-amalan yang lain. Jika gagal, maka gagallah amalan-amalan yang lain seperti [[puasa]], [[sedekah]], [[zakat]], [[haji]] dan lain-lain .
 
[[Solat fardu]] wajib ditunaikan selagi seseorang masih Islam dan masih waras. Solat fardu tidak boleh ditinggalkan sama sekali dalam apa keadaan sekali pun kerana ianya termasuk dalam dosa-dosa besar. Hatta dalam keadaan seseorang [[sakit]] teruk sekali pun jika hanya [[mata]] yang boleh bergerak maka solat wajib dilaksanakan dalam waktunya iaitu dengan menggunakan isyarat [[mata]].
 
Solat yang terbaik ialah solat di [[masjid]] ataupun [[surau]] (bagi lelaki) secara berjemaah dengan menjaga kekusyukkannyakekhusyukannya, bacaannya serta rukunnya serta mengambil [[wuduk]] secara sempurna. Orang [[Islam]] percaya bahawa solat di masjid ataupun surau adalah 27 kali ganda lebih baik berbanding solat bersendirian di rumah.
 
[[categoryCategory:Islam]]
 
[[id:Solat fardu]]