Perang Saudara Jementah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Kenta (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Sejarah Malaysia}}
 
'''Perang Saudara Jementah''' atau lebih dikenali sebagai '''Perang Jementah''' adalah perang saudara yang pertama di negeri [[Johor]]. Perang ini tercetus pada tahun 1879 di [[Jementah]], [[JohrJohor]] akibat rasa tidak puas hati Tengku Alam, putera gahara kepada [[Sultan Ali]] atas penyerahan daerah [[Muar]] ke bawah pemerintahan [[Sultan Abu Bakar]]. Tragedi berdarah tersebut menjadi yang begitu penting kerana:
 
* Perang adalah [[perang saudara]] pertama berlaku di negeri [[Johor]].
Baris 7:
* Tamatnya perang ini merupakan satu daripada faktor pembukaan [[Muar]] (Bandar Maharani).
* Perang ini membawa beberapa kesan penting dalam sejarah Johor khususnya mulai tahun 1880 iaitu setahun selepas tamatnya perang, '[[Kesang]]' menjadi jajahan Johor hingga ke hari ini.
* Melalui perang ini, Mohammed Salleh bin Perang yang memegang jawatan [[Dato' Bentara Luar]], salah seorang daripada elit lohorJohor moden telah memperlihatkan kecekapannya dalam mengepalai angkatan perang.
 
Meletus perang Jementah pada 25 Oktober 1879 adalah disebabkan oleh 'Sekeping Kertas' yang merupakan wasiat Yang Maha Mulia Sultan Iskandar Ali, Yang Dipertuan Negeri Kesang. Beberapa jam sebelum mangkat, Sultan Ali telah mewasiatkan penggantinya iaitu Yang Maha Mulia Tengku Mahmood yang berumur 11 tahun, putera Almarhum Sultan dan isteri ketiganya iaitu orang kebanyakan.