Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 61:
 
==Keluarga==
Raja Nong Chik dilahirkan di [[PerakKuala Kangsar]] Darul, Ridzuan[[Perak]] pada 14 Februari 1953 dan berasal dsari kerabat diraja Perak.
 
Datuk beliau, Dato’ Dr [[Mustapha Albakri Hassan]] ialah pengerusi pertama [[Suruhanjaya Pilihan Raya]] dan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja semasa zaman pemerintahan [[Tunku Abdul Rahman]]. Bapa beliau Raja Dato’ [[Raja Zainal Abidin Raja Tachik|Zainal Abidin Raja Tachik]] juga seorang penjawat awam dan terakhir bertugas sebagai Ketua Setiausaha di Kementerian Kesihatan di bawah pentadbiran [[Perdana Menteri Malaysia]] ke-2, [[Tun Abdul Razak]].
Baris 76:
 
==Kerjaya==
Beliau merupakan seorang [[akauntan]] bertauliah dan bekerjamenjadi pengurus di beberapasebuah tempatbadan khususnya diberkanun [[FELCRA]] (1978); Pengurus Perancangan Korporat dan Kewangan dengan Kumpulan [[Fima]] Berhad (1979) ; Pengarah Eksekutif OYL Industries (0ng Yoke Lin) (1982) . Kemudian menubuhkan syarikat kerjasama iaitu Razatec Sdn Bhd yang memperkenalkan produk elektrik jenama tempatan iaitu Acson; yang sekarang ini terkenal di Malaysia dan di peringkat antarabangsa.
 
Raja Nong Chik juga pernah menerajui Persatuan Pengilang dan Industri Servis Bumiputera sebagai Presiden dan juga ahli Majlis Inovasi Negara. Beliau juga merupakan Penaung [[Kuala Lumpur FA]].