Bukit Gantang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 7:
==Sejarah Awal [[Bukit Gantang]]==
 
"Satu ketika dahulu, Bukit Gantang pernah dijadikan sebagai sebuah pusat pentadbiran Jajahan [[Larut]] oleh [[Long Jaafar]] setelah dilantik sebagai Ketua daerah Larut<ref>[http://www.google.com.my/search?tbm=bks&hl=en&q=%22Long+Jaafar%22+raja+larut&btnG=#hl=en&tbs=bkv:a&tbm=bks&sclient=psy-ab&q=%22In+1850+Long+Jaafar+was+given+a+grant%22&oq=%22In+1850+Long+Jaafar+was+given+a+grant%22&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=serp.3...14833.17940.0.18347.3.3.0.0.0.0.128.310.1j2.3.0...0.0.vY_6qZnbM5k&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=d9c4167fc3051cfa&biw=1280&bih=619 Journal of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society, Volume 26, Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland. Malaysian Branch, Singapore]</ref> melalui perlantikan oleh ayahandanya Syed Alang Alauddin ibni Sultan Mudzaffar Syah III<ref>[https://sites.google.com/site/malaysianroyal/home The Malaysia's Royal-Pengesahan nama sultan dan jawatan Panglima Bukit Gantang (1857 - 1865)]</ref>, Maharaja Benua Islam Siam Kedah pada tahun 1856. Syed Alang Alauddin juga bergelar Panglima Bukit Gantang."
 
''KESALAHAN FAKTA DI ATAS:
Anak Long Jaafar yang bernama Ngah Ibrahim dilantik oleh Sultan Jaafar Muazzam Shah (Marhum Waliullah) Sultan Perak. Gelaran yang dianugerahkan kepada Ngah Ibrahim adalah Orang Kaya Menteri Paduka Tuan - yang merupakan salah satu gelaran bagi Orang Besar Empat negeri Perak.
 
(2) Ayahanda kepada Long Jaafar adalah ABDUL LATIF BIN PANDAK JAMALUDDIN {{fact}}- bergelar Toh Paduka Setia, salah seorang penyandang gelaran Orang Besar Enam Belas negeri Perak.
 
(3) Toh Paduka Setia Abdul Latif mempunyai seorang abang yang bernama Che Alang Iddin{{fact}} (kadang kala disebut Alang Alauddin). Beliau merupakan salah seorang penyandang gelaran Orang Besar Lapan negeri Perak - Orang Kaya-Kaya Panglima Bukit Gantang Seri Amar Diraja.
 
(4) Individu yang dinyatakan dalam petikan di atas seperti Syed Alang Alauddin, Sultan Mudzaffar Shah III dan juga Long Jaafar adalah individu yang berbeza dengan tokoh-tokoh yang wujud di negeri Perak pada ketika itu.{{fact}} Ini adalah kesilapan penulis yang tidak mengetahui sejarah Perak yang sebenar dan hanya membuat andaian bahawa orang yang mempunyai nama yang sama adalah individu yang sama.''