Wee Kim Wee: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 6:
Dilahirkan pada 4 November 1915 di Singapura, Dr Wee menerima pendidikan awal di Pearl's Hill School. Pada Januari 1930 sewaktu berumur 15 tahun, beliau meninggalkan Raffles Institution setelah dua tahun untuk bekerja di syarikat akhbar ''Straits Times'' sebagai kerani di jabatan ...dan setelah itu di jabatan pengiklanan dan berita. Lapan bulan sebelum tercetusnya Perang Pasifik (1941), beliau meletak jawatan dari ''Straits Times'' dan menyertai ''United Press Association'', sebuah agensi berita milik Amerita Syarikat yang menubuhkan pejabatnya di Singapura untuk kali pertama.
 
Semasa Jepun menyerang Tanah Melayu dan Singapura, beliau telah berkhidmat dalam ARP (''air raid precautions''). Semasa pendudukan Jepun ke atas Singapura, beliau berkhidmat sebagai seorang kerani di pejabat-pejabat milik tentera Jepun. Selepas tamat perang, beliau menjadi supervisorpenyelia and juruwang sebuah kantin yang memberi khidmat katering kepada pelaut-pelaut Asia yang berkhidmat dalam kapal-kapal perdagangan Jepun.
 
When Singapore was liberated in 1945, MrEncik Wee rejoined the United Press Association. In 1959 hebeliau joinedbekerja thesemula dengan Straits Times assebagai DeputyPenolong EditorPenyunting (SingaporeSingapura), heading themenerajui editorialjabatan departmentpenyuntingan indi SingaporeSingapura. TheEksekutif-eksekutif otherpenyunting editorialyang executiveslain hadtelah movedberpindah toke Kuala Lumpur.
 
WhileSemasa atbekerja thedengan Straits Times, MrEncik Wee coveredtelah themelaporkan civiltentang warperang insaudara theyang berlaku di Belgian Congo (nowkini Zaire) at the time when Malaysia sent a special force to join the United Nations Command's peace-keeping force. He also covered the official visits of Prime Minister Lee Kuan Yew to Indonesia and to several countries in Eastern Europe.
 
InPada 1966, hebeliau wasjuga themerupakan firstwartawan Singaporeanpertama journalistdari toSingapura enteruntuk memasuki Jakarta duringsemasa berlakunya [[Konfrontasi]] Confrontationdan andberjaya interviewmenginterviu [[Lieutenant-General Suharto|Suharto]] anddan ForeignMenteri MinisterLuar MrEncik Adam Malik whensemasa President[[Presiden Sukarno|Sukarno]] wasberada stilldi confineddalam totahanan thedi palacedalam inistananya di [[Bogor]]. ThroughMenerusi reportslaporan ofdari hisinterviu exclusiveeksklusifnya, interviewsrakyat SingaporeansSingapura anddan MalaysiansMalaysia learnedtelah forsedar thebahawa firstIndonesia timejuga that Indonesiaingin wasmenamatkan keeninsiden to''Konfrontasi'' enddengan Confrontationsecepatnya.
 
Pada 1973, dua tahun sebelum beliau bersara dari Straits Times, Kerajaankerajaan Singapura telah menawarkan beliau jawatan Pesuruhjaya Tinggi ke Malaysia. Perlantikan tersebut adalah untuk tempoh tiga tahun tetapi beliau telah berkhidmat selama tujuh tahun, dua tahun terakhirnya sebagai dekan kor diplomatik di Kuala Lumpur. Encik Wee juga telah berkhidmat sebagai ahli delegasi Singapura ke Perhimpunan Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun 1977.
 
Beliau dilantik menjadi duta Singapura di [[Jepun]] dan [[Korea Selatan]] pada September 1980 dan Februari 1981. Beliau kembali ke Singapura pada akhir bulan April 1984 dan menyandang jawatan pengerusi dalam syarikat televisyen [[Perbadanan Penyiaran Singapura]] (SBC).
 
Pada zaman mudanya, Encik Wee merupakan seorang ahli sukan yang aktif. Beliau aktif dalam badminton, ping pong, bola keranjang dan bolasepak. Pada tahun 1937, beliau merupakan juara remaja badminton Singapura. Beliau telah berkhidmat dalam persatuan-persatuan badminton di Singapura dan Malaya (kemudiannya Malaysia), dan menjadi Presiden Persatuan Badmintion Singapura serta Naib Presiden Persatuan Badmintion Malaya.
 
Beliau juga aktif dalam bidang kemasyarakatan dan telah berkhidmat di dalam berbagai kelab dan pertubuhan. Untuk beberapa tahun, beliau telah menjadi penegerusi Persatuan Anti-Tibi Singapura (SATA).
He had also been active in social services serving in various clubs and associations. For several years, he was chairman of SATA (Singapore Anti-Tuberculosis Association).
 
MrEncik Wee servedjuga ontelah sixberkhidmat statutorydengan boardsenam buah badan statutori: ''Rent Control Board; Film Appeal Committee; Land Acquisition Board; Board of Visiting Justices; National Theatre Trust''; anddan SingaporePerbadanan BroadcastingPenyiaran CorporationSingapura.
 
Pada 1966, beliau dilantik sebagai Jaksa Pendamai (''Justice of the Peace''). Pada 1963, beliau telah dianugerahkan dengan [[Bintang Bakti Masyarakat]] kerana kerja awamnya dan pada 1979, anugerah [[Pingat Jasa Gemilang]] kerana perkhidmatannya dalam bidang diplomasi.